söndag 30 oktober 2016

Lite rapportreflektioner

Under veckan har ett flertal bolag i både veckoportföljen och den vanliga portföljen rapporterat. Jag tänkte snabbt kommentera några av bolagens rapporter i inlägget nedan.

ABB
Bolaget kom in med en ökande marginaltillväxt men det som fick marknaden att trycka ner aktien nästan 6 procent var att bolagets orderingång minskade med hela 13 procent. Bolaget hänvisar den låga orderingången främst till oron kring Brexit här i Europa samt osäkerheterna kring presidentvalet nu i november. 

De menar även att Power Grids orderingång minskade på grund av osäkerheter kring kapitalmarknadsdagen vilket känns lite som en bortförklaring kan jag tycka då jag anser att det inte borde spela så stor roll i det stora hela.

Atlas Copco
En rapport som till skillnad mot ABB visade en urstark orderingång som växte med 7 procent som är den största ökningen på fyra år. Aktien handlades upp på rapporten för att under veckan nu stänga på 241:-. De sektorer som överraskade med sina orderingångar var Kompressorteknik (600 miljoner över konsensus) och Gruv- och bergbrytning (500 miljoner över konsensus). Att tillägga här är att affärsområdet bygg utmärkte sig med både minskad försäljning och försämrat resultat. Här borde det finns möjlighet till ökningar då bygg är otroligt hett för tillfället.

Rapporten tolkar jag som att bolaget fortsätter tuffa på och framtiden ser aningen bättre ut än för ett tag sedan. På dessa nivåer tycker jag dock att aktien är alldeles för dyr och kommer inte öka på den i portföljen.

Beijer Alma
Deras rapport var i princip helt in line med konsensus. Ett resultat före skatt på 109 miljoner mot förväntade 110 miljoner. Rörelseresultatet uppgick till 112 miljoner vilket även var väntat. Nettoresultatet landade på 82,9 miljoner och där var väntat 83 miljoner. 

Bolaget tuffar på i liknande fart som föregående år och om inget anmärkningsvärt händer så bör bolagets vinst hamna runt samma nivåer som 2015 vilket då ej innebär en höjd utdelning ändock en bibehållen sådan.

JM
En riktig rökarrapport där det visade sig att bolaget dubblade sin vinst över Sverige som helhet. Rörelseresultatet kom in på 521 miljoner vilket var 8 procent över konsensus. Affärsområdet Stockholm fick se sin marginal stärkas med 1,1 procent från föregående år till hela 18 procent. För affärsområdet Bostad Riks var förbättringarna av både rörelseresultatet och rörelsemarginalen ännu större än i Stockholm. 
Resultatet i princip fördubblades från 65 miljoner till 135 miljoner samtidigt som marginalen ökade till 16,3 procent vilket är 6 procent högre än förra året. 

Jag gillar verkligen JM som byggbolag och tycker de ligger i framkant när det kommer till bostadsbyggande. Det jag kan tyckas märka är att de alltmer får dra sig utanför städerna där de får sämre betalt för lägenheterna samtidigt som markpriserna fortfarande är väldigt höga. Detta kan komma att slå på marginalen framöver men vi får väl se vart det landar. 
Jag ser även att vi här i Sverige i princip nått vårat produktionstak vilket innebär att byggbolagen snart inte kan ta in mer i sina orderböcker. Detta borde leda till att resultatet stagnerar och kommer ligga på en stadig nivå utan någon vidare tillväxt åren framöver.

Kinnevik
Här redovisade Kinnevik ett nuvarande substansvärde på 271:- vilket är en rabatt på ca 10 procent vilket är en ökning med va 15 procent. I princip helt drivet av större uppgångar i Zalando och GFG
I övrigt ser det stabilt ut för innehaven. Zalando är bolaget som går bäst med en omsättningstillväxt på 16-18 procent och med en EBIT-marginal på 1-3 procent. Investeringarna under tredje kvartalet låg på 742 miljoner kronor där nästan hälften (330 miljoner) gick till GFG.

Skanska
Mitt andra bygginnehav rapporterade också men i motsats till JM så var detta en sämre rapport och aktien föll med nära 6 procent. Ett väntat rörelseresultat på 1 662 miljoner kronor missades med hela 24 procent. Även om orderingången visade på en ökning så hjälpte det inte aktien någonting under fredagen. 
Det är framförallt i Polen bolaget har det kämpigt samt att anläggningsverksamheten i USA, US Civil, beskrivs som utmanande. 

En ökad orderingång tycker jag är positivt och ser detta som ökande intäkter framöver. Jag ökade på med väldigt lite aktier (25 st) när den föll och faller den mer kommer jag att köpa fler. Kan man även få bättre snurr på sin bostadsdel i Norden där Norge har varit svaga på grund av det låga oljepriset och att man här i Sverige kan ta större marknadsandelar så känner jag mig trygg i min investering i bolaget. Även om jag köpte lite aktier i fredags så tycker jag att bolaget är lite för dyrt på dessa nivåer och ser fredagsköpet mer som ett symboliskt köp än något annat.

-

För tillfället så flödar det inte in särskilt mycket pengar på marknaden från min sida då jag tycker väldigt mycket är för dyrt. Novo Nordisk som slaktades i fredags kan jag tänka mig att öka i men måste först dyka lite djupare för att förstå hur illa ställt det är för bolaget. Bara för att man varit marknadsledande en gång betyder inte det att man för alltid kommer vara det. Är det så att deras tillväxt i rörelseresultatet på det estimerade 5 procent kommer vara det nya normala så kanske bolaget rentav är högt värderat på nivåerna den är på nu? Kommer även konkurrensen hårdna jämfört med historiskt så är ju det något man även måste ställa sig till inför fortsatta investeringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar