söndag 12 juli 2015

Månadsrapport Juni

Budget
Det har varit mycket att stå i de senaste dagarna och veckorna, att bloggandet har verkligen blivit lidande. Jag har dock hunnit med att läsa in mig lite på REITs och känner mig sugen på att kanske slå till på Realty Incom Corp (O) eller Health Care Property Investors (HCP). Jag har även nu tänkt starta ett kvartalsvis sparande i amerikanska aktier när Avanza sänkt sitt courtage till 1 dollar. Den kommer komma upp senare som "Kvartalsportföljen". Men men åter till Juni månad.

Sommarmånaderna är alltid dyrare då det finns mer att göra och vädret lockar ut oss på äventyr. Vi klarade oss ändå ganska bra i Juni tycker jag.


Som vanligt täcker vi över våra namn och vart vi jobbar för att vi gärna håller oss anonyma

Vår månadsvisa sparprocent där den mörka stapeln är inklusive utdelningar och
den ljusa stapeln är exklusive utdelningar.

Aktieinköp

Aktieinköpen denna månaden blev obefintliga :)

Portföljen

Aktieinnehavet för samtliga portföljer ser ut enligt nedan. Totalt värde är 262 216:-.


Utveckling för samtliga porföljer


.

Veckoportföljen

Jag har ju startat en veckoportfölj dit vi kommer ta 15% av våra sparade pengar varje månad och göra mindre inköp för att kunna diversifiera och få ett okej på våra inköp. Maj månad bjöd på följande köp.
  • Castellum: 5 aktier för 122,80:-/st --- YOC 3,74%
  • Swedbank: 4 aktier för 193,40:-/st --- YOC 5,86%
  • Atlas Copco: 6 aktier för 215,45:-/st --- YOC 2,78%
  • NCC: 3 aktier för 244,60:-/st --- YOC 4,90%
Totalt investerat kapital under mars blev 3 434:- och denna månads inköp kommer årligen generera 140,40:- i utdelningar.

Fördelning av innehaven


Utveckling för veckoportföljen


Utveckling jämfört med index


Även om Veckoportföljen backade så backade den inte lika mycket som
indexet vilket känns positivt.


Utdelningar

Utdelning från Aktiedepå, ISK & KF

  • Unilever: 78,51:-
  • Johnson & Johnson: 52,47:-
  • IBM: 45,59:-
  • McDonald´s: 117,84:-


Totala utdelningar i Juni - 294,51:-


Utdelningarna för Juni månad täcker inte något av det årliga i våran utdelningscirkel så de får läggas på hög tills vidare.














Total förmögenhet

För varje månad som går så ökar vår förmögenhet och vi kommer allt närmre vårat första mål i att vara miljonärer i tillgångar (totala förmögenheten). Där är i princip allt inräknat, förutom värdestegring på lägenhet och PPM då det inte känns som några konkreta pengar. Men mitt eget IPS (som jag kommer skriva ett inlägg om framöver då jag gör om den), våra aktier, fonder, likvida medel, insats i lägenheten och amortering.

Totala förmögenhetsfördelningen


Likvid förmögenhetsfördelning

Den likvida delen ökar för varje månad då köplägena uteblir med en het börs

Utveckling för den totala förmögenheten


Den totala förmögenheten uppgår nu till 929 549:- och vi närmar oss sakta med säkert vår miljon. Vi har betydligt längre kvar till våran likvida miljon men ett steg i taget så närmar vi oss sakta men säkert!

3 kommentarer:

  1. Om jag förstår rätt så är ni precis under 20 000 kr denna månad, trots att ni verkar leva rätt bra. Jämför jag med oss så lever vi nog rätt lika i så fall. Vi har ungefär 30 000 kr denna månad men vi har CSN, barnomsorg, dyrare boende och lite mer mat då vi är fler.

    Om ni skulle anstränga er en månad, utan att säga upp tv-abonnemang, gym mm, vad tror du ni skulle kunna komma ner på då. En snålmånad, typ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vi skulle kunna snåla ner på är ju inköpen av alkohol, kläder och saker till lägenheten. Även utemat är ju något man kan dra in på. Skulle vi helt avvara det en månad så kanske vi skulle komma ner runt 15 000 eller ännu lägre.

      Jag hade gärna gjort det ett par månader om året men min flickvän är inte särskilt pigg på det. Sen blir man väldigt osocial mot sin omgivning har jag märkt om man bara stannar hemma (iaf när det kommer till min vänskapskrets då vi bor i storstad och man allt som oftast träffas ute över en bit mat eller en öl)

      Hur skulle en snålmånad för er se ut tror du? :)

      Radera
  2. Jag ville jämföra lite. Vi ligger nog 10 000 kr över på CSN, barnomsorg och dyrare bostad som jag sa i första inlägget. Så vi kommer ner mot 25 000 kr sedan måste vi göra något mer, så som flytta. Frånsett det är det ganska lika.

    SvaraRadera