torsdag 17 september 2015

Månadsrapport Augusti

Budget

Lite sent kommer här månadsuppdateringen för Augusti månad. Med mycket att göra på jobbet så blir det ta mig satan ingen tid över alls till att titta på bolag eller skriva blogginlägg. Skittråkigt tycker jag eftersom det känns som att man helt hamnar efter i marknaden och nyhetsflöde.

Augusti månad bjöd på en förvånandsvärt hög sparprocent då jag känner att vi hittat på en massa. Diverse besök till hemorter och kalas etc men ändå kom vi upp i hela 58%. Grymt kul!


Som vanligt täcker vi över våra namn och vart vi jobbar för att vi gärna håller oss anonyma

De mörka staplarna är sparprocent inklusive utdelningar och de ljusa är
exklusive utdelningarna. De gröna är i procent hur stor del av våra utgifter
som vår utdelning täcker.

Aktieinköp

Under Augusti månad var det hög volatilitet på börsen och med mitt i princip obefintliga tålamod så passade jag på att handla lite när kurserna föll. Samtliga köp är sammanställda nedan.


  • Castellum: 100 st aktier för 115,70 SEK/st --- YOC 3,97%
  • 3M: 20 st aktier för $142,28/st --- YOC 2,86%
  • Procter & Gamble: 15 st aktier för $71,77/st --- YOC 3,73%
  • Johnson & Johnson: 10 st aktier för $91,34/st --- YOC 3,2%
Beräknad bruttoutdelning från dessa köp är 1 716:-


Veckoportföljen

Jag har ju startat en veckoportfölj dit vi kommer ta 15% av våra sparade pengar varje månad och göra mindre inköp för att kunna diversifiera och få ett okej på våra inköp. Augusti månad bjöd på följande köp.
  • Atlas Copco: 5 aktier för 211,50:-/st --- YOC 2,87%
  • Tele2: 11 aktier för 88,85:-/st --- YOC 5,45%
  • ABB: 5 aktier för 168,50:-/st --- YOC 3,82%
  • Holmen: 4 aktier för 253,00:-/st --- 3,95%
Totalt investerat kapital under mars blev 3 900:- och denna månads inköp kommer årligen generera 155,55:- i utdelningar.

Fördelning av innehaven

Det är verkstadssektorn som väger tungt i Veckoportföljen efter flertalet
inköp av både ABB och Atlas Copco. Telebolagen har backat ordentligt
det senaste och chansen finns att jag viktar över lite ditåt. En bransch jag
kanske inte är helt övertygad om kommer gå bra framöver men både Telia
och Tele2 delar ut fint med pengar trots dess investeringsintensiva utsatthet

Utdelningar

Utdelning från Aktiedepå, ISK & KF

  • AT&T: 207,37:-


Totala utdelningar i Juli - 62,4:-


Utdelningarna för Augusti månad täcker inte något av det årliga i våran utdelningscirkel så de får läggas på hög tills vidare.

















Det blir en kort månadsredovisning då jag har oerhörd tidsbrist. Är oerhört trist men vad ska man göra. Bloggen blir lite bortprioriterad tyvärr : /

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar