måndag 28 december 2015

Veckans Veckoportföljköp v.52

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.

Vecka 51 gav tillfälle till bra köp även fast den var tämligen bullish. Jag snittade ner mig i industribolaget Atlas Copco och köpte Nordea för den fina utdelningen. För personer med tålamod så tror jag 2016 kommer ge fina möjligheter att köpa in sig billigt i industribolagen då det verkar bli ett sämre år för dessa bolag. Jag tror Nordea kommer bli dyrare ju närmre utdelning vi kommer. Jag är osäker på ifall de kommer höja utdelningen från förra året men även om de inte gör det så har Nordea ändå en attriktiv yield som kommer locka köpare.

Veckornas köp sammanfattat
  • Atlas Copco: 3 aktier för 195,80:-/aktie --- YOC 3,06%
  • Nordea: 5 aktier för 92,45:-/aktie --- YOC 6,21%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 1 051,00 SEK och ger oss 46,75 SEK extra i årlig utdelning.

Inköpstillfällen för Atlas Copco



Inköpstillfällen för Nordea



Fördelningen i veckoportföljen för tillfället



Utveckling mot jämförelseindex denna vecka



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar