onsdag 9 december 2015

Det är KAOS!

Det är kaos i livet för tillfället! Det är plugg och lite extrajobb för hela slanten. Nära detta så håller vi även på att leta en ny lägenhet så det är samtal och visningar titt som tätt. Detta har medfört att vi kan komma att behöva lite extra kapital så jag har valt att sälja av lite innehav.

NCC

NCC sålde jag av i förra veckan. Anledningen var egentligen inte lägenhetsköpet utan den slopade utdelningen. Det passade dock bra med lägenhetsköp runt hörnet.

BHP Billiton Plc

Jag sålde här av halva mitt innehav då detta är det bolaget som gått sämst i vår portfölj. Jag tog här en förlust på 4 500:- och det känns ändå bra. Man ska ju sälja de bolag som gått sämst och inte tvärtom. Jag tycker fortfarande bolaget är ett mycket bra bolag som dock har lite problem för tillfället men så länge de inte kapar utdelningen så håller jag kvar mina resterande aktier.

ICA Gruppen

Detta var ju tjejens aktieval och jag tycker verkligen att det är ett superfint bolag. Vår inköpskurs på 300:- var dock inget reapris och kände att jag lika gärna kunde sälja av det för det kommer garanterat komma tillfällen då vi kan handla ICA under 300:-.

McDonald´s

Detta bolag är jag lite tveksam till inom en längre framtid. Folk är mer hälsoinriktade och bolaget har gått lite dåligt senaste. Trots det så ligger kursen runt ATH och jag tar här hem lite vinst. Jag har lagt in en säljorder som ännu inte gått igenom.

-

På senare tid har jag även haft en fundering över vår exponering mot fastighetsbranschen. Vi äger aktier i Castellum och HCP. Jag vill även köpa Realty Income Corp vilket gör att det blir mycket fastigheter. Sen är funderingen om man ska ta hänsyn till sin egna bostad i sin fastighetsexponering? Vad tycker ni andra där ute? Bör man göra det?

7 kommentarer:

  1. under 20 dollar på BBL så funderar jag att fylla på. Men man börjar oroa sig för utdelningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag själv fyllde på alldeles för tidigt och kände att jag hade så stor exponering dit så jag ändå inte ville fylla på på dessa nivåer så då blev det en försäljning istället :)

      Radera
    2. Samma här, har fyllt på ett par ggr redan. Avkastningen ligger på hyggliga -35%. Det är såklart riktigt tråkigt. Men nu när den tappat så mycket så har ju exponeringen minskat :D

      Radera
  2. @Aktienovisen

    Ett råd: Sälj allihop. Sätt pengarna på banken. Starta ett månadssparande i en global aktiefond.

    Fokusera på dina studier ditt jobb och din relation.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars!

      Det är ju inget kul att bara låta pengarna ligga på en aktiefond :) Jag vill ju lära mig så mycket jag bara kan om börsen och jag vill ju handla och få en passiv inkomst :) Annars tackar jag för rådet!

      Radera
  3. Jag funderar på hur mycket Samarco olyckan spelar in i priset och räcker 200 musd för Billitons del, det verkar som om Vale är operatören där och kanske borde ta en större smäll..

    Tycker det är svårt att hitta nyheter om detta, kan nån tipsa om var jag hittar mer.
    //A

    SvaraRadera
  4. The lawsuit seeks at least $7.2 billion that would be administered by a private fund over 10 years for environmental recovery and compensation.

    SvaraRadera