söndag 18 december 2016

Inför v. 51

Då var vi framme vid årets näst sista vecka och jag tänkte redogöra för jag kommer hålla koll på under veckan. Jag fokuserar främst på lite småtrender i bolagen i min Veckoportfölj då jag anser att väldigt mycket är dyrt och det finns inga vidare köptillfällen till ordinarie portföljen just nu. 

Jag har under senhösten ökat i high-yield-bolagen i Veckoportföljen så det har blivit mycket bank. Bank tycker jag dock nu är dyrt (om de nu inte ska uppvärderas p.ga. ihållande låg ränta) även om de fortfarande har en rätt hög yield på 5-6%.

Vad händer under v.52?

Under måndagen kommer Federal Reserves ordförande Janet Yellen hålla ett tal där hon pratar om statusen på arbetsmarknaden i USA.

Under tisdagen kommer den Japanska centralbanken ge sitt penningpolitiska utlåtande för att sedan ge sitt räntebesked.

På onsdagen kommer riksbanken här i Sverige ge sitt räntebesked om den kortsiktiga styrräntan. Förväntningarna är att styrräntan kommer bli orörd på -0,50%.
Vi kommer även under onsdagen få siffror från den amerikanska husförsäljningen vilket kan ge en indikation på hur väl det står till i konjunkturen. 
Siffror för råoljelagren kommer även de under onsdagen. EIA (Energy Information Administrations) mäter ökningen per vecka av kommersiell råolja som hålls i lager av amerikanska företag.

På torsdag så kommer de svenska detaljhandelssiffrorna som förväntas landa på +0,5% för november månad.

Bolagen jag håller koll på under v.52


OMXS30 har sedan länge vänt och är i en stigande trend. Som det
ser ut så lär det fortsätta. Vi kan se ett stöd runt 1240-1250 som kan
vara viktigt att hålla koll på om det nu är så att börsen skulle vända
neråt igen. Bryter vi igenom det så finns chansen för större dipp.


Som jag skrev om i förra veckans inlägg så har jag noterat ett mönster
i Castellum där den brukar gå ner mot 115-110:- för att sedan vända
uppåt igen och jag tror nu den vänt uppåt igen. Man kan se att MA50
har börjat vända uppåt och med en yield på nästan 4% så känns det
som ett okej tillfälle att öka till Veckoportföljen.

Samma trend kan man tyckas se i Hemfosa. Att bolaget har ett spann
ner till 75:- där den gärna vänt för att sedan gå upp mot 95:-. På 83:-
tycker jag att det är okej att öka i den även om trenden är nedåt. Här
får man dock 5% i DA och en trevlig kvartalsutdelning.

Det är synd att H&M redan står för så stor del av min totala portfölj
för annars tror jag att här kan vara idé att fylla på. På dessa priser
tror jag den kan vara fair value och vi kan se att MA50 precis håller
på att bryta igenom MA200 vilket kan ses som en köpsignal. Med en
dubbelbotten runt 220:- så finns chansen att den nu är på väg
tillbaka till högre nivåer.

I Novo Nordisk så tror jag vi har sett bottnen. Jag tror bolagets
framtida lönsamhetsbekymmer är inprisade på de här nivåerna och
MA50 börjar bromsa upp. För den långsiktige kanske detta är ett bra
läge att påbörja en position. Vill man vara säker på att det vänt tänker
jag att man får invänta tills även MA200 börjar vända innan man går in.


1 kommentar:

  1. There's SHOCKING news in the sports betting industry.

    It has been said that any bettor must watch this,

    Watch this now or quit placing bets on sports...

    Sports Cash System - SPORTS GAMBLING ROBOT

    SvaraRadera