Boken jag läst denna gången heter "100 svenska ledare berättar" och är skriven av Carl-Johan Björklund och Ola Jönsson Bergström.
Den initiala tanken när de skrev denna boken var egentligen att de skulle få till 100 intervjuer med olika ledare men efter den enorma responsen från diverse ledare så blev det 300-400 intervjuer med 100 olika ledare.
I deras intervjuer med dessa 100 ledare så hittade de ett sammanhang. Sju magiska ord som återkom gång efter gång efter gång. Och dessa ord var:
- Passionen
- Självinsikten
- Drivet
- Lagbygget
- Tydligheten
- Delaktigheten
- Modet
Hela boken är indelad efter dessa sju ord och varje ord är ett eget kapitel. Hela boken är en enda stor inspirationsläsning och jag tänkte punkta upp de saker som jag särskilt fastnade för och kommer ta med mig ut i mitt arbete.
Passionen
Flertalet chefer/ledare kan jag tänka mig ha en stor passion för sitt arbete och att det ofta även märks utåt. Men det gäller att få den passionen att smitta av sig på sina medarbetare. Att vara ledare bör aldrig handla om att få ut något för sin egen vinnings skull utan att man ska få ut så mycket som möjligt av de individer man leder.
Självinsikten
Det gäller att ha självinsikten att det inte är ens egna framsteg som ger den största glädjen. Det är klart att man kan glädjas åt att företaget går bra och visar goda resultat men det är glädjen och kicken man får utav att se människor ta kliv framåt som är den största bedriften.
Drivet
Att ha ett driv är livsviktigt för att bli en duktig ledare. Att ha en oändlig törst för att ständigt lära sig mer. Att alltid fråga varför och se till så man hela tiden utvecklas. Det gäller även att ta vara på drivet i de dåliga tiderna. Ta vara på ditt driv, käka taggtråd och ta dig och dina medarbetare igenom det.
Lagbygget
Framgången på verksamheten ligger till stor del på lagbygget. Att ha ett sammansvetsat gäng som kan skapa de resultat man vill ha. Här poängterar flera i boken att det är bättre att lägga tid på att framhäva folks starka sidor istället för det man brukar göra och prata om folks dåliga sidor och försöka förbättra dem. Jag tycker Hans Stråberg (fd. vd på Electrolux) säger det perfekt i boken: "Anställ folk som kan gå längre än dig själv".
Tydligheten
Tänka på att tydligt utåt kunna berätta och visa vad det är du och verksamheten vill. Strategier hit och dit, det måste vara tydligt och lättförståligt. Det skall vara enkla målbilder. Man ska kunna berätta hur eran verksamhet annorlunda och bättre än resten av världen på 20 sekunder. En hisspresentation så att säga.
Delaktigheten
Christina Wassberg berättar i boken PRECIS det jag tycker och tänker om delaktighet. "När man väl involverar och frågar folk i verksamheten så har de oftast svaret. Det är de som vet. Det är de som många gånger vet för de jobbar närmast verksamheten."
Modet
Som ledare gäller det att ha modet att ta beslut, tuffa som enkla. Du ska kunna ha modet att vara drivande i osäkra situationer och visa vägen. Detta kan jag tycka är skillnaden mot bra och sämre ledare. De som har modet frågar inte om de får/kan göra någon förändring, de bara gör det! De testar och de misslyckas och testar igen.
Detta är ju en väldigt kort sammanfattning men detta är en bok jag absolut skulle kunna läsa igen. Den är ren och skär inspiration. Man vill bara hoppa upp ur sängen och börja förändra det man anser vara bristande på sitt jobb. Man vill ut och använda sig av alla nya råd man tagit del av i boken. Klart läsvärd för alla som har ett jobb som chef/ledare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar