tisdag 12 januari 2016

Tankar från januari 2015

I januari 2015 så skrev jag ett inlägg om hur jag kände för mina innehav och även lite om de bolag jag trånade efter just då. Detta tycker jag är ett kul experiment som jag tog från Finanskvinnan som skrev ett liknande inlägg för ett tag sedan. Att i början av varje år skriva ner sina tankar för att sedan ett år senare se hur mycket som har slått in. Så här kommer då mina tankar från början av 2015!

För tillfället är börsen nära all-time high och nära inpå utdelningssäsongen önskar jag att jag hade större innehav i flertalet bolag. Jag anser NCC fortfarande köpvärd om än lite dyr på en prisnivå om 268:-. Handelsbanken som jag ångrar att jag inte köpte mer av i dippen i oktober 2014 känns superdyr på sina 384:-.

NCC åkte ju under året som sagt ut ur portföljen med tanke på att de slopade utdelningen helt och Handelsbanken har sedan inlägget skrevs splittats och ska man ta dåvarande värde och splitta det så skulle det värdet vara 128:- vilket är dyrt. Det känns bra att jag väntade med fler köp i de aktierna.

Jag tänkte lägga in och diversifiera min Veckoportfölj med Investor eller Industrivärden förra veckan för att öka andelen investmentbolag men båda låg runt ATH och jag kunde helt enkelt inte med även om det handlade om någon enstaka aktie(Investor 300,80:- och Industrivärden 147,40:-).

Jag tänkte även när jag startade Veckoportföljen nu i år att jag kunde starta positioner i de aktier jag tyckte var för dyra för stora köp men jättegärna ville äga (tänker då på H&M främst, 336,90:-) och även då få ett fint snittpris men jag kan helt enkelt inte med.

Detta är en tankevurpa jag såhär i efterhand kommer ändra. Jag började köpa H&M här på 336:- och nu ligger man mycket minus på den i Veckoportföljen. Jag kommer framöver inte köpa de bolag som faktiskt är alldeles för dyra utan de som känns billigast kommer det bli. Jag kommer även att börja ändra beloppet då börsen känns dyr så köper jag för 400:- kanske och ju lägre ner den kommer desto mer kommer jag köpa för. Det kommer fortfarande bli köp för exakt samma sparade summa förutom att jag försöker "tajma" marknaden lite mer :)

Det har därför blivit mycket TeliaSonera trots att jag börjar bli skeptisk mot dem då de delar ut 90% av vinsten och med deras verksamhet i Asien så svajar de onödigt mycket. Det har även blivit en del Castellum och det kändes helt okej ända tills nu när de trampat över 130 kronors tröskeln (131,10:-).

Efter detta har det inte blivit mycket mer Telia och det kommer heller inte bli det. Ett bolag utan chans till utdelningsökning och minskande vinster är inget bolag jag vill fortsätta investera i. Castellum kommer få fortsatt fin plats i Veckoportföljen. Ska försöka få in Hufvudstaden så fort den blir tillräckligt billig.

Utöver min älskade veckoportfölj är jag VÄLDIGT sugen på Exxon Mobil på sina 87,42 dollar/st men ska jag ta ännu mer exponering mot oljan? Jag äger ju redan Bonheur och känner även med exponering mot råvaror i mitt BHP Billiton att jag tvekar lite.
Men ett av världens största oljebolag borde väl kunna repa sig ifrån dessa nivåer nära årslägsta? Och oljan på sina 48 dollar fatet borde väl inte kunna sjunka mycket lägre?

Här är tre bolag jag spanade mycket på. Det blev köp i två av dem, BHP Billiton och Bonheur, och det var inga bra köp. Kan i efterhand erkänna att jag inte hade tillräckligt koll på något av bolagen och är osäker på BHPs framtid i portföljen. Jag kämpar med moraliska dilemman ifall jag vill köpa såna här bolag eller inte så vi får se hur det går.

Det bra beslutet här blev att avvakta med Exxon iaf då den nu står runt $77 och är det något bolag jag kommer investera i om jag ens vill investera i olja så är det dem.

I min sista fundering för tillfället tänker jag på Cloetta. Detta godisföretag som börjar ta över allt mer så känns detta som ett bra framtidsköp. 25,10 SEK/aktie kan jag tycka är lite dyrt men funderar på att börja köpa in mig i Veckoportföljen. Vi får se helt enkelt vad året kommer bjuda på.

Inspirerad av Börspodden så tittade jag på detta bolaget, köpte lite till Veckoportföljen, men sen blev det inte mer. Jag gjorde en analys och såg inte det solklara caset som John i börspodden ser. En bransch som växer i princip exakt lika mycket varje år och enda sättet för Cloetta att växa är att förvärva andra bolag. Just nu står Cloetta i 27,80:- så hade jag slängt in en slant så hade jag tjänat en hacka. Hade jag köpt hade det ändå bara blivit för max 20 000:- vilket hade gett en vinst på drygt 2 000:- så jag är inte jätteledsen att jag inte köpte där och då.

-

Såhär i efterhand så var det väl lite sådär med besluten och tankarna. Ska sätta mig ner i dagarna nu och göra en likadan spåning som jag kommer öppna i januari 2017. Är det någon mer där ute som gör liknande experiment?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar