fredag 20 januari 2017

Veckans Veckoportföljsköp v.3

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2017 och sedan utvärdera hur det gick.


Mycket har hänt denna veckan. Atlas Copco blev av med sin VD och ska delas upp i två. SEB blir av med Annika Falkengren och mitt favoritbolag överraskade positivt och höjde utdelningen med nästan 18 procent. Ja jag pratar om Castellum. Bolaget är absolut topp 3 fastighetsbolag här i Sverige. Hade jag inte varit så tungt viktad i bolaget hade jag nog köpt på mig lite mer.

Jag passade på att köpa på mig mer SEB då den föll nästan två procent på beskedet om Annika Falkengrens avgång. Jag kan egentligen tycka att det är ett dåligt tajmat köp men yielden är fortfarande hög och kommer ge mig ett fint kassaflöde i veckoportföljen. Bolaget rapporterar den första februari så vi får se om vi även där får en liten utdelningshöjning :)

Veckans köp sammanfattat
  • SEB: 6 st aktier för 95,35 SEK/aktie --- YOC 5,50%
Totala summan för köpen (inkl. courtage) blev 573,00 SEK och ger oss 31,50 SEK extra i årlig utdelning och förväntad utdelning för rullande 12 månaders ligger nu på 3 503,60:- ifrån veckoportföljens innehav.


Inköpstillfällen för SEB A



Fördelningen i svenska veckoportföljen för tillfället



Utveckling sedan start


7 kommentarer:

  1. Hej! Tack för en bra blogg :) en fråga bara, vad är Xact omxsb utd? Vad innebär det?
    Mvh simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Simon!

      Det är en ETF (börshandlad fond) som följer indexet OMXSB och äger 60-80 av de mest omsatta bolagen. Man kan väl säga att det är som en indexfond men att istället för att återinvestera utdelningarna från de ägda bolagen direkt så får man utdelningarna betalt på sitt konto. Det brukar bli ungefär 3-4 procent DA varje år :)

      Radera
  2. Hej! Okey då förstår jag. Den ska jag kolla upp :) tack för svar :)

    SvaraRadera
  3. Kör du den i en isk el i en KF?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör den i en ISK :) kör bara utländska bolag i KF :)

      Radera
  4. Hej!
    Istället för OMXSB Utd hade jag valt Investor alla dagar i veckan.
    Ganska liknande utdelning men Investors kurva vill gärna lite mer norrut!!
    Ha en trevlig helg!
    Med vänlig hälsning Jojje

    SvaraRadera
  5. Sweet.. Har ingen bank ännu och funderar på köpa på mig nått...

    SvaraRadera