fredag 27 februari 2015

Veckans Veckoportföljsköp v.9

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.

Denna veckan blev det påfyllning i tre bolag jag redan startat positioner i. Det blev påfyllning i Tele2 tidigt i veckan och nu under fredagen fylldes även Ratos och Nordea på.

Tele2 
Jag fortsatte min position i Tele2 den här veckan. Den svenska teleoperatören erbjuder förutom mobiltelefontjänster även B2B (business to business) och M2M (machine to machine). Jag har ju skrivit förut om detta men de har ju som sagt i princip lovat en utdelningshöjning om 10% kommande tre åren vilket ger denna aktie fina förutsättningar.

Ratos
Detta private equity bolag äger jag sedan tidigare och har inte velat öka i pga att mitt innehav i Ratos redan är en ganska stor del av min portfölj. Efter deras rapport i veckan då de berättade att de inte bara säkrade utdelningen utan även höjde den med 8% kände jag att det kändes helt rätt att låta dem komma in i Veckoportföljen. Jag tror på bolaget och nu i veckan tillkännagavs ju att deras sorgebarn Aibel fått in en stororder om 8 miljarder kronor. Detta skulle inte jag klassa som vändningen direkt för Ratos men man kan ju hoppas att det är en vänding i alla fall!

Nordea
Denna stabila pengamaskin har hamnat i rampljuset sedan de höjde utdelningen markant inför i år och kursen har skjutit iväg en del men jag tror även på Nordea i framtiden så då spelar inte priset i Veckoportföljen så jättestor roll. Intäkterna lär väl falla under 2015 pga de låga räntorna men jag hoppas Nordea får ett litet i och med sin kreditexponering mot Ryssland att de kommer resa sig lite nu när Ryssland faktiskt kommit igång lite.

Veckans köp sammanfattat
  • Nordea: 1 aktie för 111,90 SEK/st --- YOC 5,13%
  • Tele2 B: 2 aktier för 96,40 SEK/st --- YOC 5,03%
  • Ratos B: 2 aktier för 58,30 SEK/st --- YOC 5,57%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 424,30 SEK och ger oss 21,95 SEK extra i årlig utdelning.

Fördelningen i veckoportföljen för tillfället



Utveckling för veckoportföljen


Utveckling mot jämförelseindex under v. 9


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar