lördag 28 mars 2015

Då var mars månad över!

Jag har fortfarande svårt att få tid till särskilt bra inlägg och jag hinner inte själv läsa in mig eller analysera några bolag . Det är mycket i plugget och den tid jag får över från det försöker jag jobba så mycket som möjligt så jag har pengar till aktieinvesteringarna :)

Mars

Budget

Mars månad blev en SUCCÉ!! Vi lyckades nå vårat mål om att spara 50% av våran inkomst. Det slutade till och med så högt som 58,8%! En kombination av bra löner och inga onödiga utgifter gjorde denna månaden till en fantastisk månad som gjorde att vi sparade över 20 000:-


Som vanligt täcker vi över våra namn och vart vi jobbar för att vi gärna håller oss anonyma

Aktieinköp

Under mars blev det lite förändringar i portföljen. Bonheur åkte ut och Tele2 köptes in.

Bonheur såldes till en kurs om 65,00 NOK vilken innebar en förlust på -1200:-

Tele2 köptes in som ett litet utdelnings- och uppköpscase. 100 aktier för 98,05:-/st.

Portföljen

Portföljen står för närvarande i 261 598 :- och fördelningen ser ut enligt nedan. En förändring med hela 399:- sedan slutet av februari ;)


Utveckling för samtliga porföljer



Portföljerna stack iväg lite i början av månaden men har sedan planat ut och utvecklingen för portföljerna denna månad ligger runt 0%.

Veckoportföljen

Jag har ju startat en veckoportfölj dit vi kommer ta 15% av våra sparade pengar varje månad och göra mindre inköp för att kunna diversifiera och få ett okej på våra inköp. Mars månad bjöd på följande köp.
  • Swedbank: 1 aktie för 222,85 SEK/st --- YOC 5,10%
  • Castellum: 2 aktier för 131,25 SEK/st ---YOC 3,5%
  • Nordea Bank: 1 aktie för 111,90 SEK/st --- YOC 5,14%
  • Cloetta AB: 6 aktier för 24,20 SEK/st --- YOC 0,00%
  • Ratos B: 7 aktier för 57,50 SEK/st --- YOC 5,65%
  • Industrivärden: 1 aktie för 162,10 SEK/st --- YOC 3,87%
  • Tele2: 5 aktier för 98,6 SEKst --- YOC 4,91%
Totalt investerat kapital under mars blev 2 063:-.

Fördelning av innehaven


Utveckling för veckoportföljen


Utveckling jämfört med index



Det var preciiiiiis att index slog veckoportföljen denna månaden. Jag fortsätter kämpa och nästa månad ska pga denna månadens höga sparande hela 3 500:- in i portföljen!

Jag kommer under april försöka göra en större genomgång av Veckoportföljen och dess köp nu när det gått 3 månader.

Utdelningar

McDonalds - 125:-
IBM - 40 :-
JNJ - 51 :-
UL - 84:-
Castellum - 492:-

Totala utdelningar i mars - 792:-
(vår mars månad bryts ju den 25e pga att jag tycker det är lättare att räkna sparandet direkt när lönen kommer in. Detta innbär att tex Nordeas utdelning som kom in den 27e kommer att räknas till april månad)

Total förmögenhet

För varje månad som går så ökar vår förmögenhet och vi kommer allt närmre vårat första mål i att vara miljonärer i tillgångar (totala förmögenheten). Där är i princip allt inräknat, förutom värdestegring på lägenhet och PPM då det inte känns som några konkreta pengar. Men mitt eget IPS (som jag kommer skriva ett inlägg om framöver då jag gör om den), våra aktier, fonder, likvida medel, insats i lägenheten och amortering.

Totala förmögenhetsfördelningen


Likvid förmögenhetsfördelning


Utveckling för den totala förmögenheten


Den totala förmögenheten uppgår nu till 871 879:- och vi närmar oss sakta med säkert vår miljon. Vi har betydligt längre kvar till våran likvida miljon men ett steg i taget så närmar vi oss sakta men säkert!

4 kommentarer:

  1. Gillar starkt dina månadsuppföljningar. Strukturerade och med mycket trevliga diagram. Dessutom måste jag ju bara säga WOW över sparkvoten! Kör hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar dem! Följer ständigt dina inlägg och ser ju att du precis som jag har en liten diagramfetisch :D
      Ja nu är ett mål uppfyllt så nu får man öka det till 60% och jobba mot det istället :)

      Radera
  2. Tack för en grym blogg!

    Jätteintressant att höra hur du resonerar i sparande och målsättningar. Men du, hur går det med träningsuppföljningen? ;) klarat 90 i bänk än? tycker den förtjänar ett litet avsnitt i månadsuppföljningen! ha det gott!
    mvh "malmöit i exil"

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker det! :)

      Jag hade faktiskt tänkt testa mig lite på gymmet inom en snar framtid för att se hur jag ligger till så håll utkik som kommer det ett sånt inlägg snart också :D

      Radera