fredag 27 mars 2015

Veckans Veckoportöljsköp v.13

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.


Denna veckan blev det påfyllning i tre bolag jag redan startat positioner i. Det blev påfyllning i Swedbank under onsdagen och i torsdags köptes det in både Tele2 och Industrivärden. En utdelning om 32:- från Castellum ramlade in på veckoportföljskontot och den kommer åka in på börsen direkt nästa vecka!

Swedbank
Köpte åter igen ett par Swedbank aktier. Det var ett tag sedan nu men den är ju ganska dyr kan jag tycka. Har dock en fin direktavkastning och det är där fokuset ligger på i Veckoportföljen.

Tele2
Jag fortsätter öka min position i Tele2. Den svenska teleoperatören erbjuder förutom mobiltelefontjänster även B2B (business to business) och M2M (machine to machine). Denna aktien kommer leverera fin avkastning närmsta åren och ser den även som en uppköpskandidat.

Industrivärden
Ett klassisk investmentbolag med bolag som SkanskaSHBVolvo och SCA i portföljen. Jag äger även detta bolag i den vanliga portföljen och substansvärdet ligger vid köptillfället på 192:-/aktie. Detta är en aktie jag ihop med H&M skulle vilja ha större betydande positioner i.


Veckans köp sammanfattat
  • Swedbank: 2 aktier för 214,85 SEK/st --- YOC 5,28%
  • Tele2: 2 aktie för 103,30 SEK/st --- YOC 4,69%
  • Industrivärden C: 1 aktie för 160,40 SEK/st --- YOC 3,89%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 800 SEK och ger oss 38,65 SEK extra i årlig utdelning.

Fördelningen i veckoportföljen för tillfället


Utveckling för veckoportföljen


Utveckling mot jämförelseindex under v. 9


Det blev handel för hela 800:-(!!) denna veckan. Detta pga att vi nådde ett av våra mål denna månaden. Att spara över 50% av våran inkomst. Detta gör att närmsta månaden skall det inhandlas aktier för ungefär 3500:-. Inte nog med det så slog Veckoportföljen även index denna veckan vilket alltid är trevligt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar