måndag 30 mars 2015

Utveckling av Veckoportföljen hittills!

Nu har det gått tre månader sedan jag startade experimentet Veckoportföljen och för er som hängt med sedan starten vet vad det handlar om. I korta drag så handlar det om att kontinuerligt investera 15% av varje månads sparade pengar under kommande månad. Detta görs för att få ett fint snitt på kursen då jag kommer köpa både billigt och dyrt och även inte känna att jag helt missar potentiella uppgångar då de större köpen uteblir när marknaden är så het som den för tillfället är :)

Hur har det då gått?

Vi har under första kvartalet investerat 5 912:-, vilket blir i snitt 454:-/veckan. Nu har vi blivit bättre på att spara så jag hoppas snittet ska öka avsevärt :)

För de här 5 912 kronorna har 9 fina bolag fått ta plats i Veckoportföljen vara ett är ett litet chanscase(Cloetta) som inte bidrar med någon utdelning som var den första tanken med bolagen som skulle få ta plats i det här experimentet. 

Bolagen som då fått äran att ta plats och deras inköpskurser är:


Detta fastighetsbolaget är lite av ett favoritbolag. Ett stabilt bolag som sedan starten 1997 varje år har höjt sin utdelning. En given aktie i Veckoportföljen.
Här har vi då vårat lilla chansbolag. Ett ickecyklist bolag som annonserat att de har för avsikt att i framtiden dela ut 40-50% av vinsten. Bara de kommer ner i belåningsgrad så tror jag detta bolag kan få en fin resa.
Detta klassiska investmentbolag har också en given plats i Veckoportföljen. Historiskt stabilt och en säker utdelare. Precis vad vi vill ha i Veckoportföljen.
I detta fina byggbolag har det bara blivit ett enda inköp. Köpte på 247:- och tyckte sedan att den blev för dyr men den har ju helt enkelt bara skenat iväg och nu känns den alldeles för dyr så får se när nästa inköp blir i denna.
Bankerna går bra nu och jag tror de kommer fortsätta gå bra framöver. Köpte in en del för trodde på en okej utdelningshöjning men den visade sig bli fenomenal så det kändes bra!
Private-equity bolaget som gått ner en längre tid men som har en bevisad fin utveckling på sina innehav får ta en liten plats i portföljen. Jag äger sedan innan en ganska stor post i Ratos och kommer nog inte handla lika frekvent i detta bolag i Veckoportföljen framöver.
Ännu en bank. Swedbank har en hög utdelning och trots flertalet skandaler det senaste inom sin fondavdelning så hoppas jag och tror att de kommer gå bra framöver.
Ett rent utdelningscase. 4,85:-/aktie i utdelning och en extra utdelning som landar någonstans runt 10:-/aktie. De har även framöver tänkt höja utdelningen med 10%/år och det spekuleras ju titt som tätt att de kommer bli uppköpta så det här kan bli ett spännande innehav.
Denna gamla trotjänaren fick ganska snabbt en plats i portföljen. Tar i princip TeliaSonera som ett litet räntespar. De kommer troligtvis ligga kvar runt 50-lappen och ha en yield på 5-6% vilket kommer generera ett fint kassaflöde i portföljen.







Bolagsfördelningen ser för tillfället ut enligt nedan

Banksektorn står för en stor del av portföljen vilket känns helt okej med tanke på att bankerna gynnas av det klimatet vi har i dagens ekonomi.

Framöver är ju H&M ett bolag jag vill få in i den här portföljen. Får se om jag tar in den inom en snar framtid eller om jag väntar tills dollareffekten visas i deras kvartalsrapport och då kanske den tar ett skutt tillbaka och då kan jag plocka upp den lite billigare :)






Utveckling första kvartalet för portföljen

Såhär har då portföljen utvecklat sig hittills i år. Ligger en bit efter index men det är väl bara att kämpa på så får vi se vart det slutar :)

2 kommentarer:

  1. ojoj vilken tråkig portfölj :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ingen portfölj med spännande förhoppningsbolag direkt :) Vad tycker du den behöver för att bli lite roligare då? :)

      Radera