söndag 10 maj 2015

Analys av Cloetta del. 1

Cloetta i korthet

Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrbolag i Norden, Nederländerna och Italien.Cloetta både tillverkar och säljer sockerkonfektyr, chokladprodukter, nötter pastiller och tuggummi.
Deras produkter säljs i fler än 50 länder. De 10 största varumärkena står för ca 60% av försäljningen. De har 2 500 anställda vid 11 fabriker i 6 länder.
Noterat på Nasdaq Stockholm.
Cloetta svarar för 67% av västeuropas konsumtion av konfektyr och i värde står sockerkonfektyr för 24%, chokladkonfektyr för 57% samt pastiller och tuggummi för ca 19%.

Största varumärkena

Här nedan följer Cloettas kändaste varumärken som säljs runt om i Europa. De 10 största varumärkena står för ca 60% av Cloettas försäljning.


Ahlgrens bilar, Bridge, Center, Chewits, Dietor, Dietorelle, Galantine, Goody Good Stuff, The Jelly Bean Factory(nytt tillskott under 2014), Jenkki, Juleskum, Kexchoklad, King, Läkerol, Plopp, Malaco, Mynthon, Nutisal(nytt tillskott under 2014), Red Band, Saila, Sperlari, Sportlife, Sportlunch, Sisu, Tupla, Venco och XyliFresh.

Är bolaget cykliskt?

Njae relativt okänslig för konjunktursvängningar och har en stabil tillväxt som framförallt drivs av befolkningstillväxt och prisökningar. Lågkonjunkturer påverkar Cloetta främst genom en allmän prispress från handeln och konkurrens från handelns egna märkesvaror. 

Tillväxten för bolaget sker nästan enbart genom utveckling av befintliga starka varumärken och uppköp så som Nutisal och The Jelly Bean Factory


Hur påverkas bolaget av omvärldsfaktorer?


Dollarpriset
Råvaror prissätts i dollar så en stark dollar missgynnar bolag som Cloetta då de importerar stora mängder socker, kakao etc.

Ränta
Här
 är inte Cloetta särskilt påverkade. Visst att ju mer pengar folk har på fickan desto mer kan de lägga på godis och choklad men jag tror detta är marginellt. Godiset till fredagsmyset känns heligt här i Sverige så då drar man nog ner på andra kostnader.

Oljepriset
Det enda som blir dyrare med ett högre oljepris här är deras transportkostnader vilket för tillfället är ganska tillfredsställande.


Vilka konkurrenter har dem?


Haribo, Lindt & Sprüngli, Nestlé, Mars/Wrigley, Mondelez, Perfetti och Ferrerro. 
Inom nötmarknaden står handelns egna märkesvaror för ca en tredjedel av totalmarknaden.
För att möta konkurrensen gäller bra slagande reklam, sticka ut och med bra kvalitet och smak övertyga kunderna att välja Cloetta varor då 80% av köpbesluten för godis tas på plats i butiken.


Hur planerar bolaget växa framöver?


Vill växa genom organisk försäljningstillväxt genom nya initiativ och kostnadseffektivitet.
Fokus ligger på marginalexpansion och volymtillväxt. Att fortsätta satsa på redan starka märken samt att sprida dessa geografiskt. 
Att istället för att introducera helt nya varumärken till marknaden kommer företaget satsa på redan kända varumärken men istället med nya smaker och övriga mixar. Exempelvis Juleskum Pepparkaka som kom under 2014.

Satsningen geografiskt kommer bestå av exempelvis att Cloetta går in med sin chokladkonfektyr i Finland där det i princip bara tidigare funnits Tupla och Royal.

De jobbar hårt mot att kostnadseffektivisera. Exempelvis så har de med sitt omstruktureringsprogram under 2014 stängt flertalet fabriker och implementerat "Lean 2020" i produktionskedjan.

De kommer även fokusera på att utveckla sina medarbetare med diverse undersökningar och ledarskapsutbildningar.

Cloetta håller på att implementera ett helt nytt affärssystem. Detta gör de för att mer standardisera sina system för att öka effektiviteten. De går från ett system med 500 anpassningar till ett mer standardiserat system med 8 anpassningar. De ska med detta kunna förädla verksamheten och bli ännu vassare inom processer som tex "order to cash".
Detta tror jag kan öka försäljningen och få dem att växa ännu mer ifall de får detta system att fungera.


Hur ser framtida utbud och efterfrågan ut för råvaror som Cloetta köper in?

Socker
Sockerpriset har legat på rekordhöga nivåer de senaste åren och detta beror främst på att det finns ett underskott på socker i Europa. EU förbrukar cirka 16 miljoner ton socker per år medans det bara produceras 13 ton per år. Anledningen att det inte produceras mer är de restriktioner som finns inom EU som säger att 13 ton är högsta tillåtna produktionen för användning i livsmedelsproduktion. 
Detta har då inneburit att man importerat allt mer socker och eftersom socker är belagt med tullavgift så påverkar såklart detta Cloettas finanser. 

Jordbruksverkets sockerkommissions långtidsprognoser visar att EUs sockerpris kommer sjunka och närma sig världsmarknadspriset (länk) och ökat produktion i länder med låg produktionskostnad. Detta kommer i framtiden gynna 
Cloetta som kan minska kostnaden för sin produktion.

Kakao
Priset på kakao är relativt högt och med tanke på att kakaobörsen är ganska liten så blir den en plats för spekulation och det resulterar i att kakaopriset utsätts för stora prisfluktuationer. 
Priset på råvarorna är ju ofta väldigt beroende av hur skörden blir år för år. Det är även underskott på kakao och hot om ebola i Elfenbenskusten varifrån huvuddelen av Europas kakao kommer.


Lösviktsgodis? Bättre/sämre än övriga konkurrenter?

Cloetta har tecknat avtal med Coop Sverige om att sälja lösviktsgodis under namnet "Godisfavoriter". Detta kommer dra igång under 2015. Cloetta har sedan många år drivit ett liknande koncept, Karkkikatu, i Finland och det har varit framgångsrikt så vi får hoppas på succé även här.
Löskonfektyren i Sverige beräknas stå för 30% av den totala konfektyrmarknaden så här finns det marknadsandelar att plocka. Sortimentet kommer omfatta 150 artiklar och kommer finnas i över 700 Coop-butiker runt om i Sverige. 
Utöver det blir det även ett lösviktskoncept för natursnacks.
Kommer detta generera mer försäljning även i Europa?
Lösviktsgodis har en mycket stark position i de nordiska länderna med en hög andel av den totala konfektyrkonsumtionen medans konsumtionen av lösvikt är betydligt lägre i Centraleuropa där förpackad sockerkonfektyr och choklad har en starkare ställning. Jag tror inte lösviktsgodiset kommer expandera ut i Europa (i alla fall inte än på ett tag) på grund av bristande efterfrågan på dessa varor.


Vilka hinder har Cloetta framför sig?

Efterfrågan på äkta/ekologiskt odlade varor ökar samtidigt som tillsatser av olika slag och konstgjorda framställda ämnen ifrågasätts. Konsumenten vill hellre ha naturligt socker eller stevia än sötningsmedel.

Konsumenten tänker mer och mer på miljön och vill äta saker de vet inte är dåliga för miljön. Detta sätter press på en konfektyrtillverkare som Cloetta vilket även de har förstått. De har därför gått över till hållbar kakao från UTZ-certifierade bönder och antagit en ny palmoljepolicy. De jobbar för att minska energiförbrukningen, avfallen och koldioxidutsläppen.

I vad man kan säga ett Sverige med "hälsohysteri" gör de, kanske jag kan tycka, lite för lite för att hänga med. De har under 2014 förvärvat Nutisal som har ett brett sortiment på nötter men skulle du jämföra dessa rostade nötter mot helt vanliga obehandlade nötter så skulle de nog inte klassas som särskilt nyttiga.

Jag kan istället tycka att Cloetta borde titta på att kanske göra som Delicato gjort och ge sig in på träningsmarknaden. Delicato som är kända för sina chokladbollar och dammsugare har börjat tillverka proteinbars som de säljer hos diverse kosttillskottsdistributörer. Jag menar, vem hade inte velat äta en proteinbar som smakar som Polly eller plopp?


Hur ser godiskonsumtionen ut i Sverige respektive Europa?

Till fredagsmyset här i Sverige så äter familjen medelsvensson en del av veckokonsumtionen på 1,2 kilo. Detta blir årsvis 62,5 kilo godis per familj. En svensk medelfamilj består av två föräldrar och två barn. Detta betyder då att vi i Sverige har 2 440 035 familjer. Multiplicerar man dessa familjer med den årliga godiskonsumtionen så får man en årlig konsumtion på 182 709 820 kg godis per år eller ungeför 183 000 ton godis per år. (källa)

Det man kan utläsa ifrån Jordbruksverkets hemsida är att konsumtion av konfektyrvaror ökat kraftigt senaste 20 åren och vi nu äter drygt 17 kg godis per person och år. (källa)

Här kan vi se marknadsutvecklingen på Cloettas marknader de senaste 10 åren. En stadig utveckling som inte visar några tecken på att avta.




Ser man sedan på graferna från Jordbruksverket så visar de på att konfektyrmarknaden möjligen avtagit en aning senaste 3 åren men sammantaget är det en ökande kurva för choklad- och konfektyrvaror.

Om man sedan ser till helheten på själva sockerkonsumtionen så kan man väl kalla den nästan stagnant om än lite negativ.







Jag försökte även här hitta statistik för användandet av stevia men hittade inte någon direkt satistik för detta. Stevia används främst i 
Cloettas sockerfria val så som Läkerol, Dietorelle och deras tuggummin.


Cloetta på de olika marknaderna

Marknaderna Cloetta är ledande i och vad som säljer bäst















Råvarukostnaderna och förpackningsmaterial svarar för cirka 60% av produktionskostnaderna.

Kostnaden på råvaror styrs av tillgång och efterfrågan. Råvaror prissätts även i dollar så med en stark dollar blir det dyrt för Cloetta att tillverka i alla fall choklad och nötter framöver.

-

Eftersom analys blir så lång kände jag att det kan vara idé att dela upp den i två delar. I del 2 kommer jag att gå igenom den finansiella delen för Cloetta och skriva lite sammanfattande om mina tankar kring bolaget och ifall jag tycker det är värt att investera i eller ej.

Jag tycker det är svårt att analysera mindre bolag och veta exakt vad jag ska titta på. Har svårt att få en känsla av ifall det är säkert att investera i eller inte. En stor skillnad från att titta på stora stabila bolag med befintliga fina kassaflöden och utdelningar. Tycker ni jag är helt fel ute i sakerna jag tittar på så ge mig gärna tips på hur jag ska ta mig an småbolagen i mina analyser! :)

4 kommentarer:

  1. Kul med ambitiös analys, mycket matnyttigt redan i första delen tycker jag. Ser fram emot del 2!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka hålla uppe ambitionsnivån till den finansiella delen också!:D

      Radera
  2. New Diet Taps into Pioneering Plan to Help Dieters LOSE 15 Pounds within Only 21 Days!

    SvaraRadera
  3. eToro is the ultimate forex trading platform for beginning and pro traders.

    SvaraRadera