fredag 28 november 2014

Analys av NCC

Då fick jag äntligen lite tid att sätta mig ner och börja gå igenom mina innehav väldigt ordentligt. Jag har idag gått igenom byggbolaget NCC.

NCC är ett av nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. De utvecklar och bygger bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler och offentliga byggnader, vägar och anläggningar.

De har mestadelen av sin verksamhet här i Sverige men är även verksamma i Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Baltikum.

Jag lyssnade på NCC nyligen när de var på skolan och pratade om deras mark och anlänggningsverksamhet. Enbart runt och i Göteborg har de flera stora projekt igång och de räknar med att få in x-antal miljardprojekt 2015-2016 då det är mycket som ska göras om med Göteborgs infrastruktur. Har även varit och tittat på bro- och motorvägsbygget de för tillfället utför utanför Borås.
Jag känner stort förtroende för NCCs anbuds- och projektavdelning då de flera gånger visat sig på ett innovativt sätt kunna ta fram nya sätt att utföra arbeten för att kunna pressa sina anbudspriser. Bara på brobygget i Borås kunde de komma 50 MSEK lägre än tvåan pga andra innovativa sätt att utföra stora delar av markarbetet.

Nu känner jag att det blev mycket fokuserat på just Göteborg så nu tycker jag vi hoppar över till siffrorna ;)


Jag har först gjort en grundlig genomgång av NCCs årsredovisningar senaste 10 åren. Efter att jag tittat över dem så använder jag mig av Benjamin Grahams "Intelligent Investor" strategi för att få den finansiella informationen mer uppdelad.

Här har bolaget klarat 5/7 och jag ser gärna att de klarar minst 6/7 för att jag ska känna mig övertygad om att det är ett bra och stabilt bolag.


Andra delen är att räkna ut bolagets "Intrinsic Value" och göra en framtida analys på vad man tror är en hållbar utveckling för företaget.

Som många andra av de större byggbolagen så är varken vinstmarginalerna eller tillväxten särskilt stor och när man räknar på detta så känns NCC köpvärt någonstans mellan 184 och 119 SEK.

-

Jag tycker att NCC är ett bra och stabilt bolag som har bra slagkraft i branschen. Hotet som jag ser är att de större projekten även börjar bli attraktivt för utländska bolag. Man ser både norska, danska och tyska bolag som räknar till sig miljardbyggen här i Sverige vilket ökar konkurrensen för NCC. NCC i sin tur räknar ju till sig projekt runt om i Europa så det jämnar förhoppningsvis ut sig.

Skulle jag inte varit ägare av Industrivärden så kan jag ärligt säga att jag troligtvis hade varit mer sugen på att köpa Skanska då de är världens näst största byggbolag och har en stor exponering mot USA och Sydamerika.
Jag ser även NCC som ett fint innehav att ha i portföljen då de direktavkastar närmre 5 %.

Jag kommer fortsätta följa NCC och när de klättrar nedanför 200-strecket kommer jag göra mig redo att fylla på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar