fredag 7 november 2014

Delårsrapport Ratos!

Klockan 8 imorse satt jag med frukosten vid datorn och väntade på att Ratos delårsrapport (Q3) skulle släppas. Nu när jag bestämt mig för att verkligen lära mig allt jag kan om aktiemarknaden så känner jag att jag måste hålla mig bättre uppdaterad om mina innehav. Här kommer den då, i stora drag och med lite kommentarer kring den.

-Resultat före skatt 1382 Mkr (1 072)
-Resultat per aktie före utspädning 3,54 kr (2,81)
-Förbättrade rörelseresultat i majoritet av innehaven
-Börsnotering av Inwido, exitvinst ca 1 174 Mkr
-Försäljning av SB Seating efter periodens slut, exitvinst ca 200 Mkr
-Ca 3800 Mkr i kassan efter genomförda transaktioner
-Aktiens totalavkastning för Q3 -6%
-Kassaflödet efter förändringar i rörelseresultat landar på -24 Mkr
-Soliditet 44%

Detta är rapporten i ALLRA största drag. (rapporten finns att läsa här http://hugin.info/1180/R/1869679/657441.pdf)

-

Som man kan se så gör de ett lite bättre kvartal nu jämför med föregående. Det som kan vara anmärkningsvärt är att Ratos affärsidé är att under sin tid de äger och förädlar företagen ska nå upp till en 20% IRR (genomsnittlig årlig avkastning) men i fallen SB Seating och Inwido bara når upp till 14% respektive 15%.

I övrigt känns det fortfarande som Susanna Campbell fortfarande har lite att stå i för att nå en IRR på 20%. Jag tycker håller uppe förhoppningarna om att detta kan lyfta kursen en liten aning och närma sig mitt närmare deprimerande GAV på 65 kr ;)

Ha en bra helg nu allihopa!

Fred ut / Aktienovisen


2 kommentarer:

  1. Ett steg i rätt riktning för Ratos i alla fall, med den ökande vinsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Jag håller tummarna för att det ska fortsätta åt det hållet! :)

      Radera