onsdag 19 november 2014

Omstrukturering i portföljen

Nu var det väldigt många dagar sedan jag uppdaterade men jag har haft lite tidbrist. Jag har som rubriken avslöjar gjort en liten omstrukturering i portföljen. Jag har sålt dyra fonder som bara legat och skräpat och istället slängt in en del av dessa pengar i utdelande aktier istället.

Jag kan ärligt säga att jag inte köpt särskilt "billigt" men räknat mot vad fonden kostade och avkastade så känns detta ändå som en bättre investering. Jag kommer komma tillbaka det här med att köpa billigt och försöka "tajma" marknaden, vilket jag hittills inte lyckats särskilt bra med och kommer troligtvis inte lyckas med det i framtiden heller så jag struntar i att försöka.

Bolagen som fick ta plats i portföljen istället för den dyra fonden är följande:

IBM - International Business Machine, världsledande teknikbolag inom informationsbehandling

The Coca-Cola Company - Behöver knappt någon presentation va? :)

JNJ - Johnson & Johnson, amerikanskt läkemedelsbolag

Investor - svenskt investmentbolag

TeliaSonera - svensk teleoperatör

McDonald´s - amerikansk snabbmatskedja

ARCP - American Realty Capital Properties, amerikanskt fastihetsföretag

Bonheur - norskt sjöfartskonglomerat

Som ni ser har det adderats ganska mycket nytt till portföljen och de flesta kanske tycker det var dumt av mig att inte vänta på bättre köplägen men min inställning är att jag hellre är inne i marknaden och låter mina pengar jobba åt mig än att sitta vid sidan av och väntar på köplägen som aldrig kommer.(och nej jag investerade inte alla pengarna direkt utan har även en liten pott jag sparar för framtida dippar)

Jag har även funderingar på att låta mina likvida medel ligga i aktie/indexfonder utan förvaltningsavgift medans jag väntar på dippen som pengarna är ämnade för!

Vad tror ni? Är det en bra idé eller kan man missa chansen om man måste in och sälja fonderna först innan man kan köpa aktier för fondpengarna?

Fred ut


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar