onsdag 5 november 2014

Att komma igång med aktier

Vart börjar man då om man vill lära sig om aktier?


Min första kontakt med aktier var när jag såg en annons om att köpa boken "Vägen till din första miljon!" skriven av Tobias Schildfat. Den fick upp mina ögon för hur man på ett enkelt och inte särskilt riskfyllt sätt kunde skapa sig en mindre förmögenhet. Den är väldigt lättläst och enkel för er som vill få in er första fot i denna fantastiska aktievärld.

Aktiespararna

Aktiespararna är en organisation där du kan bli medlem för 495:- / år. Det här känner jag är ett jättebra sätt för nybörjare att hålla sig uppdaterad om marknaden och företag på börsen.

-Du får en tidning i månaden med analyser, intervjuer och nödvändig information för att klara sig på börsen.

-Är du även under 28 får du ett medlemsskap i Unga Aktiesparare och då kommer även tidningen Stock Magazine dimpa ner i brevlådan en gång i månaden.

-Du får ta del av massa erbjudanden, träffar, föreläsningar och chans att åka på utbildningsresor till diverse länder.

-Gratis utbildningar över internet eller i valda städer finns också att vara med på.

Ett medlemsskap här är givet enligt mig!

Bloggar

Det finns tonvis av fantastiska bloggare där ute som är värda att följa beroende på vilken investeringsstrategi du har. Jag kan rekommendera er att titta in på de bloggar jag följer. De är väldigt välskrivna och kan lära er mycket!

Böcker

En superbra källa för information. För er nybörjare kan jag utöver Tobias Schildfat rekommendera Anders Haskels bok "Bli grymt rik på aktier". Jag kommer göra ett utförligare inlägg om böcker framöver.

Poddar

Perfekt att lyssna på på bussen, tåget eller på powerwalken efter gymmet. 

-Sparpoden Nordnets egna sparpod med före detta ordföranden för Unga Akitesparare, Günther Mårder och Jan Dinkelspiel. En fantastiskt kul pod att lyssna på som tar upp allt från enkla fonder till hävstångsprodukter och ETFer.

-Börspoden I samarbete med Avanza Bank snackar Johan & John, två daytrayders med många års erfarenhet, om sina tankar och idéer om börsen. Dessa två killar har även en pod kallad Fondpoden där fokus ligger på att informera om olika typer av fonder. 


Där har ni lite att börja kolla upp. Håller ni er hyffsat uppdaterade med det här kommer ni förså er på börsen på nolltid!

Fred ut / Aktienovisen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar