lördag 31 januari 2015

Veckans veckoportföljsköp

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med mina veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Jag måste säga att jag gillar Avanzas plattform mer och mer och känner att den tilltalar mig mer än Nordnets. Jag har inga intentioner att byta men kanske gör lite mer större köp även på Avanza för att sprida ut vårat kapital.

Denna veckan bjöd på två stycken köp. Väldigt mycket är dyrt nu och jag spanade runt bland mina svenska innehav för att se vad som kändes mest köpvärt. Investor och Industrivärden gick bort direkt då dessa är på all-time high och Nordea har ju rusat 6% sedan deras bokslut.
Ratos ser lockande ut men jag har redan så pass stor del av portföljen där så känner inte för att öka det ännu mer. Även SHB känns ohyggligt dyr samtidigt som en startposition i H&M inte heller känns som rätt läge då den bara ligger några kronor under all-time high.

Detta leder oss då till följande köp. Det blev TeliaSonera och Castellum som fick bli veckans köp. Ett TeliaSonera som kom med en sådär rapport tycker jag fortfarande är ett trevligt bolag med en direktavkastning nära 6%.
Castellum är en av mina fastighetsfavoriter och tycker fortfarande den är rätt köpvärd runt 125-130 kronor om än inte billig.

Sammanfattningsvis blev det alltså


  • Castellum: 2 aktier för 127 SEK/st --- YOC 3,62%
  • TeliaSonera 4 aktier för 51,40 SEK/st --- YOC 5,83%
Totala summan för köpen blev 459,60 SEK och ger oss 21,20 SEK extra i årlig utdelning. Totala YOC för de två köpen blev 4,61%.

Fördelningen i veckoportföljen för tillfället


Utveckling för veckoportföljen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar