lördag 22 augusti 2015

Veckans veckoköp v.33 & 34

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.


Föregående vecka spenderades utomlands så då fanns inte tiden att slänga upp ett inlägg om köpet. Denna veckan har präglats av mycket jobb och diverse aktiviteter så då fick det helt enkelt bli ett inlägg nu med båda veckornas veckoköp.

Köpet under vecka 33 gjordes i ett helt nytt bolag. Holmen fick ta plats i portföljen. Detta fina "träbolag" som håller på med tryckpapper, energi, sågade trävaror med mera. SCA hade varit det självklara bolaget för ett par år sedan men de har ju sedan några år ändrat lite inriktning och gått mer åt att vara ett konsumentbolag. Deras utdelning har hållt sig stabil runt 5-10 kr senaste tio åren så detta tror jag är ett bolag som kommer fortsätta ge mig pengar framöver.

Denna veckan ökade jag i industrisektorn genom att köpa fler aktier i ABB. Industrisektorn har tagit stryk och fortsätter ner så jag passar på att vikta mycket i den sektorn. Börsen generellt har börjat backa och jag har gjort ett större köp i en fin fin dividend aristocrat som jag kommer skriva om i ett kommande inlägg.

Veckornas köp sammanfattat
  • Holmen: 4 aktier för 253,00 SEK/aktie --- YOC 3,95%
  • ABB: 5 aktier för 168,50 SEK/aktie --- YOC 3,82%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 1 860,00 SEK och ger oss 72,20 SEK extra i årlig utdelning.

Inköpstillfällen för Holmen


Inköpstillfällen för ABB




Fördelningen i veckoportföljen för tillfället


Utveckling mot jämförelseindex denna vecka



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar