onsdag 23 mars 2016

#visaportföljen

Bloggkollegan Gottodix gjorde mig uppmärksam på en ny hashtag som florerar på twitter i hans senaste inlägg. Taggen är #visaportföljen. Gottodix menar i inlägget att vad är goda råd om man inte ens vet hur rådgivarens egna portfölj ser ut?

Jag håller helt med han. Transparens tycker jag är väldigt viktigt när man ger ekonomiska råd till andra människor. Jag ger ju inte direkt så mycket råd här på bloggen men tänkte ändå att jag ska föregå med gott exempel och visa upp mina portföljer helt transparent och låta folk kommentera och säga vad de tycker om dem :)

Portföljer på Nordnet


Min ISK på Nordnet kan man se ha gått nästan 8% bättre än index vilket jag är nöjd med. Mina bolag har inte varit några stjärnskott och även om jag gjort både dåliga och bra köp så har den ändå gått helt okej.

Här är då innehaven i min ISK. Det enda bolaget som står ut är Beowulf Mining. Detta är ett litet chansköp där caset är att bolaget skall få godkänt att börja bryta järnmalm inom en snar framtid och kursen ska på sådana nyheter rusa och jag ska kunna plocka hem en liten slant. Som ni ser så har inte det gått så bra som jag hoppats på :)

Mitt GAV i H&M är väl inte jättebra utan jag var alldeles för het på gröten där och köpte för stort när den nådde 300:-. Jag har i efterhand snittat ner mig en liten bit men jag ligger fortfarande minus.

Castellum har jag köpt så fort den närmar sig 115:- vilket har varit en bra taktik hittills. Nu kommer jag dock vänta tills den går ner en bit under 115:- innan jag fyller på igen.

Industrivärden köpte jag första gången i oktoberdippen under 2014 till en kurs om 128:-. Jag köpte på mig fler när den kom ner runt 130:- vilket gett mig ett GAV jag är helt okej med. Med en sänkt utdelning så kommer jag nog vilja att den kommer ner en bit under 130:- innan jag fyller på igen.

Investor ångrar jag att jag inte köpt på mig fler nu när den varit nere en bra bit under vad den står i idag. Ett kvalitetsbolag som gärna får vara en större del i min portfölj.

Nordea och egentligen hela banksektorn börjar jag bli lite skeptisk till. Ett kapitaltäckningskrav på bara 4-5% har på senare tid gjort mig lite nervös och ska jag äga någon bank så är det SHB jag vill äga. För er som vill lära er lite mer om bankernas risk kan jag rekommendera Pengar & politiks avsnitt 33 om de svenska bankerna (här).

Ratos. Denna eftersläntare har inte gjort mig särskilt glad sen kan först köpte dem under 2012. Jag är inne på att koncentrera portföljen lite och detta är ett av bolagen som kan ryka. Ska jag äga investmentbolag så ser jag att det finns flertalet andra mycket bättre alternativ än Ratos typ Latour och Kinnevik.

Eftersom jag själv är verksam inom byggbranschen så vad vore då en aktieportfölj utan ett byggbolag? Valet föll på Skanska som för tillfället var det mest rimligt värderade. Här vill jag öka på mer men jag vill även gärna ta in JM som är ett av de byggbolagen som ligger i framkant när det kommer till produktion av bostäder. Vi alla vet ju hur bostadssituationen ser ut och då är jag övertygad om att JM är det bästa valet.

SHB är mångas favorit i banksektorn. Förståligt med tanke på dess välskötta verksamhet och dess expansion i UK. Mitt inköp på 109:- är ett okej pris men jag vill ha en bra bit under för att fylla på mer.

Sist ut har vi telekombolagen Tele2 och TeliaSonera. Här är jag ganska säker på att TeliaSonera kommer åka ut inom en snar framtid. Med sviktande marginaler och en del oklarheter kring bolaget gör mig osäker på att det kan vara det där "säkra" utdelningscaset som det så länge varit. Bolaget kommer sänka utdelningen nästa år och bolaget passar inte in i mitt långsiktiga mål att ha stadigt ökande utdelningar.


Min KF på Nordnet har i princip slagit index med 10%. Inte helt fair att jämföra mot OMXS30 dock med tanke på att det bara är utländska bolag i mitt KF men det är det som går att jämföra med på Shareville så då blev det tyvärr så.


Mitt senaste köp till denna portfölj är storbolaget 3M. När jag köpte min första post var jag tveksam till ifall det var ett bra pris eller ej men det har ju visat sig vara ett väldigt bra pris med tanke på att den gått upp med 20 USD sen dess. En stor och stabil jätte som höjt utdelningen i 47 år i rad. Kommer den ner 20 USD igen så kommer jag att fylla på med fler aktier. Ett bra bolag att ha som bas i utländska portföljen.

AT&T som är en amerikansk telekomjätte som i princip tillsammans med Verizon styr det mesta på andra sidan atlanten när det kommer till telekom. Högutdelande bolag som är en dividend aristocrat som sakta men säkert höjer utdelningen år för år. Precis som Telia så tror jag att denna aktie inte kommer röra sig uppåt särskilt mycket för varje år så jag får se hur länge till denna aktie får vara kvar i portföljen.

Coca-Cola är en klassiker att ha i portföljen för utdelningsinvesterare. Jag tror dock att dessa pengar kan göra bättre nytta någon annanstans. Bolaget står och stampar och även om utdelningen är lika säker som att julafton kommer varje år så känns det även här som att dessa pengar kan göra bättre nytta någon annanstans.

Johnson & Johnson är bolaget som tillsammans med 3M ska agera basinnehav i de utländska portföljerna. Två superstabila bolag med verksamheter inriktade mot saker som vi i princip alltid kommer behöva. Mitt GAV här är inte imponerande och den kan man absolut köpa till en billigare peng än jag gjort i denna portföljen. Når den ner mot 95 USD så blir den intressant.

South 32 är en avknoppning från BHP Billiton som ligger och skvalpar kvar i portföljen utan värde.

Unilever är ett liknande företag som P&G fast med andra produkter. Jag äger båda dessa bolag och planerar även att göra det i framtiden. Genom att äga båda två får jag devirsifiering och kommer en lång tid framöver få en säker ökande utdelning från de båda. Här behöver den komma under 40 USD för att jag skall börja titta åt den igen

Portföljer på Avanza



När Avanza började med sitt $1 courtage för USA handel så öppnade jag en KF även här. Här har det sedan blivit köp i tre olika bolag varav de har slagit index med några få procent. Kan tycka att så länge jag slår index så är jag ganska nöjd då jag inte är jätteaktiv i mina placeringar tyvärr.


HCP Inc som under året tagit stryk på grund av problem med sin största hyresgäst. Här tyckte jag att jag köpte till ett bra pris när den kom ner runt 35 USD efter att legat länge över 40 lappen. Strax efter att jag gjort mitt tredje köp i aktien så uppdagades problemen med hyresgästen och aktien rasade. Jag avvaktar en tid framåt tills jag känner att de fått ordning på det hela innan jag köper fler aktier. Men håller den sig runt 35 USD och under så tycker jag det är ett okej pris.

Även i denna portfölj har jag köpt in Johnson & Johnson. Här fick jag dock ett bättre pris och köpte runt 91 USD. I efterhand ångrar man ju självklart att man inte köpte mer men men :)

P&G har även fått ta plats i denna portföljen. Jag köpte på mig när den hade sin svacka och köpte på mig runt 70-74 USD i två omgångar. Till de priserna är jag övertygad om att det är ett fint långsiktigt köp. Nu runt 83 USD är den för dyr och jag inväntar en till dipp innan det fylls på här.




I mitt ISK på Avanza har jag min veckoportfölj. Här ser man att jag för tillfället inte slår index och en stor anledning är att jag gick på för starkt när jag kände medvind av uppgången innan utdelningssäsongen förra året. Jag började året med att köpa för 400-500:- per vecka men ökade snabbt på till en tusenlapp. Detta medförde att stora delar av köpen gjordes på toppen vilket jag fått sota för det senaste. Jag fortsatte köpa för 1 000:- per vecka tills jag märkte att det vänt från bottnen och handlar nu för runt 500:- i veckan. Vänder det ännu mer ner inom en snar framtid så kommer jag åter igen öka till en tusenlapp för att sänka mina GAV.


Här känner jag att det bara kommer bli repetition om jag redogör för alla bolag i Veckoportföljen då jag redan har större positioner i de flesta bolagen. De bolag som ligger närmst till hand att gå in lite större i är ABB och Atlas Copco. Kommer de ner en bit till så blir det köp direkt!

Detta är alltså mina portföljer. Jag är som ni ser ingen superinvesterare att ta rygg på utan en vanlig kille med en förkärlek till aktier. Tips och råd på portföljerna mottages gärna. Hur ser era portföljer ut där ute?

11 kommentarer:

  1. Väldigt kul att se! Är du alltid 100% fullt investerad eller har du någon tanke/regel kring fri kassa? Tycker att du har en fin spridning utav bolagen och över branscher, men du har kanske haft lite otur med vissa entrys som du säger. Men det är bara att köra på! Spännande att följa ditt veckoprojekt också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nej jag är ibte 100% fullinvesterad. Jag och flickvännen garkommit överens om att ha 100k var på våra konton. Resten utöver detåker till aktiedepån i princip :) hade jag fårt bestämma så hade mer åkt till depån än det utöver de 200k vi har som buffert :D

      Radera
  2. Tycker dina portföljer ser bra ut! Kanske att du är väl tung i vissa innehav, såsom HM och Castellum. Själv brukar jag ha jämnstora innehav i min porfölj.

    Du har ett fint investmentbolag i Svolder. De är aktiva förvaltare, gör en del köp och sälj varje år. De prickade till exempel topparna på Unibet och Kappahl bland sina senaste försäljningar och dessutom tecknade de en stor del av Garo som sedan stuckit iväg. Latour handlas till premie i nuläget, det gör inte Svolder eller Investor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag kan ju själv nämna att jag äger Svolder och Investor. Sålde av Latour och Melker Schörling nyligen. Har tidigare haft Kinnevik. I dagsläget har jag Ratos (inget egentligt investementbolag utan ett konglomerat), Investor och Svolder. Är nöjd med dessa för tillfället, men bevakar såsom du Latour och Kinnevik.

      Radera
    2. Ja jag vet att de tv är ganska tungt viktade. Chansen finns att hm kommer viktas ännu mer då utdelningarna kommit in nu och hm känns mest köpvärd.

      Sen tror jag du läst fel då jag ibte äger Svolder. Jag har ägt svolder för ett par år sedan men sålde och har sedan dess inte köpt tillvaka den :)

      Radera
    3. Sorry, jag skrev lite otydligt. Det med Svolder var mer ett aktietips. Tycker deras verksamhet är lättare att räkna och få översikt på jämfört med till exempel Bure, som är rätt svåranalyserat.

      Du funderar annars inte på att köpa mer i Ratos och därmed sänka ditt GAV samtidigt som du viktar upp ditt innehav. Ratos är ju faktiskt en riktigt högutdelare och kan nog inte gå sämre än vad de har gjort under en tid. Själv har jag ökat i Ratos den senaste månaden och funderar på att vikta upp än mer . Det är ju när det gör som ondast man ska investera :) Själv har jag aldrig ägt HM, tycker de är allt för stora för att växa mer. Finns helt enkelt intressantare bolag man kan lägga sina pengar i.

      Radera
  3. Hej,

    Vilka fina portföljer du har! Många bra bolag som jag själv förmodligen kommer äga på sikt.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar! Låter som en bra ide :)

      Radera
  4. Gillar detta. Transparens är viktigt!
    Bra genomgång av dina portföljer, och flera av bolagen äger även jag!

    Framtida Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Utomstående kan lätt få känsla av att vi som bloggar kanske är duktigare än vad vi faktiskt är därav viktigt med transparens :)

      Radera
  5. Get all the best spirits and wines at Duty Free Depot!

    All the popular brand name beverages for unbeatable low prices.

    SvaraRadera