lördag 30 april 2016

Veckans veckoportföljsköp v.17

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2016 och sedan utvärdera hur det gick.


Kinnevik föll i början av veckan och tänkte att jag passar på att fylla på när den gick under 250:-. Alldeles för snabbt tryckt på avtryckaren skulle det visa sig då den slutade veckan på 231:-/aktie. Ser man till den ordinarie utdelningen för bolaget så är inte dess yield särskilt hög men om man räknar med extrautdelningen så landar vi över 10% i DA. Det är en trevlig avkastning och när den är dragen och kursen sjunkit lika mycket så känns det som man bör kunna komma in till ett hyffsat pris inför kommande års utdelning.

Jag börjar känna av problematiken med ett kontinuerligt sparande. Att det för tillfället faktiskt inte finns särskilt bra priser på de bolagen jag vill ha gör att jag blir tvungen att handla bolag dyrare än jag önskar. Tanken med veckoportföljen var ju att jag INTE skulle tänka när jag handlar men det är rena omöjligheten. Min initiala investeringsfilosofi är ju att köpa bra bolag till bra priser och de priser som är nu är inte bra priser. Börjar fundera på ifall jag ska utöka mitt tänk kring veckoportföljen och kanske slänga in mindre bolag som kan ha framtiden för sig? Har funderingar på exempelvis Pricer och GARO. Mitt psykologiska problem med detta är att det tar emot att köpa bolag som exempelvis GARO då de inte lämnar någon utdelning. Lite moment 22 här känner jag så vi får väl se :)

Veckans köp sammanfattat
  • Kinnevik: 2 aktier för 248:-/aktie --- YOC 3,12 %
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 499,00 SEK och ger oss 15,50 (51,50) SEK extra i årlig utdelning och förväntad utdelning för rullande 12 månaders ligger nu på 2 505:- ifrån veckoportföljens innehav.

Inköpstillfällen för Kinnevik

Som man kan se så är det inte superbra köptillfällen och i efterhand kanske
jag skulle ha lagt pengarna på något annat men vad? Mycket är dyrt just
nu och då blir det lite sådana här köp.

Fördelningen i veckoportföljen för tillfället

Kinnevik står för blotta 2% av veckoportföljen och kommer försöka
jobba upp så den får en större position i portföljen.

Utveckling mot jämförelseindex denna vecka

Portföljen klarade veckan med nöd och näppe bättre än index. 0,1% för att vara
exakt.

2 kommentarer:

  1. Förstår att du inte vill betala för mycket men kanske det kommer bli ännu dyrare framöver? Billigare bolag är billigare av en anledning - högre risk. Därmed inte sagt att det är dumt, men det är en helt annan strategi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut och det är därför jag justerar att när det blir billigare så köper jag för 1 000 / vecka istället för 500 som jag köper för nu :) Och med billigare menar jag ju självklart så länge det inte händer något speciellt med bolaget :)

      Radera