söndag 8 februari 2015

Veckans Veckoportföljsköp

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Jag måste säga att jag gillar Avanzas plattform mer och mer och känner att den tilltalar mig mer än Nordnets. Jag har inga intentioner att byta men kanske gör lite mer större köp även på Avanza för att sprida ut vårat kapital.


Jag har bestämt mig för att ligga lite lågt med mer köp av TeliaSonera eftersom jag blivit mer tveksam till deras verksamhet i Asien och jag tycker att när utdelningen ligger på 90% av vinsten så är det dags att börja fundera lite. Det är en alldeles för hög siffra för att jag ska känna mig säker i fortsatt investering. Det tål att tittas över en gång till med andra ord.

Denna veckan bjöd istället på att jag startade en position i Swedbank. Bankaktierna går bra nu och valde mellan att köpa några extra Nordea eller påbörja en liten position i Swedbank. Jag gillar Swedbank. Jag tror att det finns stora vinster att hämta i förvisso alla de fyra storbankerna men det är för tillfället Swedbank och Nordea som erbjuder högst direktavkastning.
Bankerna har en väl skyddad och stor intjäning så deras utdelningar kommer bli allt mer värda om räntorna fortsätter vara låga.

Sammanfattningsvis blev det alltså
  • Swedbank: 2 aktier för 201,10 SEK/st --- YOC 5,64%
Totala summan för köpen blev 402,20 SEK och ger oss 22,70 SEK extra i årlig utdelning.

Fördelningen i veckoportföljen för tillfället


Utveckling för veckoportföljen



2 kommentarer:

  1. Det här tycker jag är toppenkul att följa! Kan du inte ha en webbtävling så småningom där läsarna får avgöra vad du ska öka i en vecka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det är en intressant tanke! Tror jag skulle behöva fler läsare för att det skulle bli en bra tävling men kan ju alltid göra det och se hur många som bidrar med bolag :D

      Radera