måndag 2 mars 2015

Håller jag på att tappa det?

Så här är det att jag har ett tag gått och funderat på ifall en liten utdelningsspekulation i Tele2 vore nåt att hänga i granen. Jag hörde mig för på Shareville igår men fick inte så mycket input så jag tänkte att jag ställer samma fråga här.

"Jag funderar på att göra ett mindre köp om 100-150 aktier i Tele2 som lite utdelningsspekulation. Om man antar att utdelning+extrautdelning blir 15 kr så blir avkatsningen för året cirka 15%.
De har sedan tidigare gått ut med en årlig utdelningsökning om 10% per år närmsta tre åren.
När sedan kursen korrigerats för utdelningarna och man återinvesterar utdelningarna kring 80-85 kr får man inför 2016 en YOC på runt 6,5% och för 2017 en YOC på dryga 7% (tar inte med återinvestering av 2016 års utdelning då det är omöjligt att veta vart kursen står efter utdelning 2016)

Detta ger en extra intäkt om nästan 3000(2820) kr på tre år. Med ett insatt kapital på under 10 000(9850) kr känns detta som en bra investering, nästan 30% avkastning, eller är jag ute och cyklar?
Ska tilläggas att jag även gillar Tele2 som bolag och de är ett återkommande köp i min veckoportfölj." 

Detta skulle alltså betyda att så länge kursen inte går under 70 kr/aktie så kommer jag ha tjänat på denna affären (2820/100=28,2 , 98,2 kr/aktie-28,2 kr/aktie=70 kr/aktie)

Det är dock såna här affärer som känns sådär. Det känns helt ärligt lite amatörmässigt även om jag kan tycka att det känns ganska "safe" och jag har för avsikt att nån gång köpa in mig i Tele2 men det tar emot att köpa in mig nu när den ligger på P/E 20.

Jag har ju sedan innan redan startat en position i Tele2 i veckoportföljen och alternativet är att bara fortsätta öka där och inte göra något övrigt inköp?

Är det här ett potentiellt utdelningscase? Är detta en riktig amatörtaktik att köpa bara för utdelningens skull med bara en mindre bolagsanalys i ryggen? Har jag tappat det när jag börjar tänka i sådana här banor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar