söndag 22 mars 2015

Veckans Veckoportföljsköp v.12

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.


Denna veckan blev det påfyllning i tre bolag jag redan startat positioner i. Det blev även en första position i ett nytt bolag. Under torsdagen tankade jag på i Cloetta och Ratos för att under fredagen öka på i Castellum efter avskiljd utdelning, och sedan startades en position i investmentbolaget Industrivärden. 

Ratos
Jag fortsätter fylla på i Ratos. Med en fin utdelning och med ett väldigt långsiktig investeringshorisont så tror jag fortsatt på det här bolaget. Jag kommer kanske minska köpen i Ratos på grund av att innehavet här ihop med i den vanliga portföljen börjar bli ganska stort.


Cloetta
Detta bolag får ta plats i Veckoportföljen trots att de inte har någon utdelning. Detta är en liten chansinvestering, om man nu kan kalla det det, som jag tror starkt på. Ett ej konjunkturkänsligt bolag som har för avsikt att dela ut 40-60% av vinsten när de betalat av större delen av deras lån. Inget som förändrats sedan föregående veckor i bolaget så jag fortsätter med mindre inköp här.

Castellum
Det fina fastighetsbolaget med 18 raka år av utdelningshöjningar borde ha en stående plats i alla värdeinvesterares portföljer! Jag äger redan en större post i Castellum men kommer så fort tillfälle ges köpa in fler aktier i Veckoportföljen och när denna goding väl närmar sig 100 kr så kommer ett större köp göras i vanliga portföljen. Så länge räntorna är låga kommer fastighetsaktierna gå bra men högre räntor kommer inte få mig att gå ur detta fina bolag utan snarare köpa mer så fort priset faller som sagt ovan. Detta är ett riktigt buy-and-hold bolag!

Industrivärden
Ett klassisk investmentbolag med bolag som Skanska, SHB, Volvo och SCA i portföljen. Jag äger även detta bolag i den vanliga portföljen och substansvärdet ligger vid köptillfället på 191:-/aktie. Detta är en aktie jag ihop med H&M skulle vilja ha större betydande positioner i.


Veckans köp sammanfattat
  • Ratos B: 3 aktier för 57,60 SEK/st --- YOC 5,64%
  • Cloetta: 4 aktier för 24,40 SEK/st --- YOC 0,00%
  • Castellum: 1 aktie för 131,40 SEK/st --- YOC 3,5%
  • Industrivärden C: 1 aktie för 162,10 SEK/st --- YOC 3,85%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 563,90 SEK och ger oss 20,60 SEK extra i årlig utdelning.

Fördelningen i veckoportföljen för tillfället



Utveckling för veckoportföljen


Utveckling mot jämförelseindex under v. 9


För första gången blev veckoportföljsköpet över 500:- och jag siktar på att hålla det över 500:- nu. En lugn vecka som till slut slog index. Riktigt kul! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar