lördag 19 september 2015

Veckans Veckoportföljsköp v.38

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.


Jag kan inte slita mig från verkstadsindustrin. De attraktiva priserna som nu visar sig känns för fina för att motstå. Det blev köp i ABB ännu en vecka och detta är ett superfint bolag som jag funderar på att ta in i min vanliga portfölj. Med stabila ökande utdelningar, ökande omsättning sedan 2009 och allt som oftast ett fritt kassaflöde som täcker utdelningarna så är denna aktie värd en närmre titt än jag gjort hittills. Ni får hålla utkik efter en analys framöver.

Veckornas köp sammanfattat
  • ABB: 5 aktier för 151,00 SEK/aktie --- YOC 4,26%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 757,00 SEK och ger oss 32,20 SEK extra i årlig utdelning.

Inköpstillfällen för ABB



Fördelningen i veckoportföljen för tillfället

Som man kan se så står nu ABB för 17% av portföljen. Tillsammans med
Atlas Copco så består nu 38% av portföljen av verkstadsbolag. Kanske lite
väl tungt viktat mot verkstad men jag känner mig trygg i det.


Utveckling mot jämförelseindex denna vecka


3 kommentarer:

  1. Med tanke på hur lång tid av ackumulerande som framtiden bjuder, och det faktum att man skall investera där det finns värde, så är det väl helt ok m övervikt verkstad för tillfället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut du har så rätt! Det som är grundtanken med Veckoportföljen att jag inte skall tänka alls på exempelvis viktning även om de psykologiska spökena gör sig påminda när man väl ser hur viktningen åt ena hållet börjar skjuta iväg :)

      Radera

  2. Great article with excellent idea! I appreciate your post. I like ur blog nd thank u..!!!!

    Compress Part

    SvaraRadera