lördag 12 december 2015

Veckans Veckoportföljsköp v.49 & v.50

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.

Eftersom förra veckan var helt kaos och jag inte hann göra hälften av allt jag ville göra så blev bloggen bortprioriterad. Jag började dock köpa efter lite säsongsmönster och fokuserar nu på aktier som jag tror kommer öka i värde fram till utdelning. Köpet vecka 49 blev då i Ratos och Swedbank.

Och under vecka 50 gjorde jag lite rockad i portföljen genom att avyttra NCC och lägga de pengarna på H&M istället då NCC ställt in sina utdelningar för nästa år. Även Swedbank och Industrivärden blev köpta denna veckan. Swedbank som har en attraktiv utdelning kan jag inte motstå vid 6%.
Industrivärden är ingen superutdelare direkt men jag hade här chans att sänka mitt GAV i aktien så då passade jag på att göra det.

Veckornas köp sammanfattat
  • Ratos: 8 aktier för 50,40:-/aktie --- YOC 6,45%
  • Swedbank: 3 aktier för 190,40:-/aktie --- YOC 5,96%
  • Hennes & Mauritz: 3 aktier för 311,60:-/aktie --- YOC 3,12%
  • Swedbank: 3 aktier för 184,80:-/aktie --- YOC 6,14%
  • Industrivärden: 3 aktier för 149,50:-/aktie --- YOC 4,18%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 2 918,00 SEK och ger oss 142,10 SEK extra i årlig utdelning.

Inköpstillfällen för Ratos



Inköpstillfällen för Swedbank


Inköpstillfällen för H&M


Inköpstillfällen för Industrivärden



Fördelningen i veckoportföljen för tillfället



Utveckling mot jämförelseindex denna vecka




2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig portfölj du har! Att man missat det här :)

    Lycka till med all privatekonomi framåt nu.

    Allt gott,
    Tobias

    SvaraRadera