fredag 12 februari 2016

Veckans Veckoportföljsköp v.6

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.


Jag fortsätter att försöka höja min DA för veckoporföljen och denna veckan blev det åter köp i Nordea. Jag har under veckan dock börjat bli lite orolig över bankerna då diverse regler för dem ser ut att skärpas. Nu har ju även riksbanken sänkt räntan ännu en gång till -0,50 så det kommer väl än mer påverka bankernas räntenetto. Det andra bolaget för veckan blev Investor som börjat komma ner på fina nivåer. En höjd utdelning till 10:-/aktie är inte heller fel så det blev ett par aktier där också.

Veckornas köp sammanfattat
  • Nordea: 5 aktier för 81,25:-/aktie --- YOC 7,26%
  • Investor: 2 aktier för 260,00:-/aktie --- YOC 3,84%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 932,00 SEK och ger oss 49,60:- SEK extra i årlig utdelning.

Inköpstillfällen för Nordea



Inköpstillfällen för Investor



Fördelningen i veckoportföljen för tillfället



Utveckling mot jämförelseindex denna vecka



4 kommentarer:

  1. Min portfölj påminner otroligt mycket om portföljen du beskriver här! Har också passat på att fylla på i Nordea och även investor här på slutet. Känns skönt att de blir "billigare" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är skönt att det fortsätter neråt. Gillar Nordea med sin höga DA men favoritbanken är ändå SHB. Investor ihop med INDU är riktigt fina investmentbolag!

      Radera
  2. Hej, intressant blogg.

    En detalj, du skriver "Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 932,00 SEK och ger oss 66,30 SEK extra i årlig utdelning", men det ser inte ut att stämma med uppgifterna ovanför citatet vid en snabb skattning. Utgående från de uppgifterna borde väl DA ligga på ca femtiolappen? Och därmed på ett lägre snitt än 66,30/932 som blir över 7 %? Annars mycket bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes det är något som blivit helt fel här. (5*5,92)+(2*10) = 49,60:-. Så du har helt rätt att detta inte stämmer :)

      Radera