söndag 11 september 2016

I'm back!

Då ska jag efter ett litet ofrivilligt uppehåll försöka ta mig tillbaka till bloggandet! Det har varit lägenhetsletande, massa jobb och helgerna har varit fulla av aktiviteter. Jag har legat helt på latsidan när det kommer till att läsa om aktier och analysera bolag. Detta har dock inte hindrat mig från att göra mina Veckoköp samt inkassera utdelning som jag satt i arbete direkt. Jag tänkte att jag gör en liten uppdatering om hur läget är här nedanför i portföljerna så ska jag vara mer aktiv på bloggen framöver :)

Veckoportföljen

Fördelningen i Veckoportföljen ser ut enligt nedan för tillfället


Och utvecklingen sedan starten är enligt nedan


Utdelningar i Augusti & September

Total utdelning för augusti och september blev 580:-

Köp/sälj under Augusti & September

Jag har under både augusti och september gjort lite ändringar i portföljerna. Jag har öppnat ett par nya KF och ISK då jag funderat på att tex börja köra en Magic Formula portfölj men det tar emot i min utdelningstarm att lägga pengarna på något annat än utdelningsbolag men vi får se hur det blir. Transaktionerna som gjorts då är att jag köpt Yara International, Novo Nordisk och sålt Ratos och Telia Company. Tanken bakom detta är helt enkelt att jag snubblade över Yara och läste på lite lätt om bolaget som verkar i jordbruksbranschen med tillverkning av exempelvis gödsel och såg efter en snabb titt att de värderades historiskt ganska lågt varpå jag slog till och köpte en liten post om 20 st aktier för att senare analysera djupare innan jag tar en större postition.

Novo Nordisk har jag velat köpa ett längre tag men med tanke på priset och den dåliga yielden så har det inte blivit något köp. Nu har jag dock från att den kom ner till 320 DKK fyllt på 4 gånger och fått ett samlat GAV på 310 DKK för mina 40 aktier. Nu när den kommit ner ännu mer så kommer det troligtvis bli att jag fortsätter att snitta ner mig med mindre köp om 10-20 aktier åt gången.

Telia som jag köpte alldeles puckat för strax under 50 lappen i min jakt på utdelning i slutet av 2014 har inte presterat alls och ju mer jag tänker på bolaget desto starkare känsla får jag att denna aktier har inget mer att ge. En trolig utdelningssänkning under 2017 och inga tecken på ökat vinsttillväxt ger mig inga indikationer på att detta är en bra placering för mina pengar.

Ratos har ju länge varit en surdeg för mig och valde till slut att kasta ut den. Underpresterat konstant sen jag gick in i den runt 90:- och har fyllt på nedåt men har aldrig lyft. Ihop med utdelningarna så skulle jag tro att jag enbart gick minus nån tusenlapp men det är fortfarande inte godkänt.

Pengarna ifrån dessa försäljningar får vi väl se vart de hamnar. Om ränteläget består en längre tid så lär ju exempelvis fastighetsaktiernas priser ligga högt vilket innebär att jag inte lär fylla på där. I en orolig värld kommer vi ju alltid behöva mat så ICA kan jag tänka mig att gå in i igen för att få en defensiv placering för pengarna. Även Skanska känns relevant men för 190:- är den för dyr.

Den som lever får se helt enkelt!




9 kommentarer:

  1. Hej Aktienovisen,

    Välkommen tillbaka! Jag har saknat dina veckorapporter och veckoköp. Hoppas att du finner tid till det framöver.

    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja det hoppas jag med. Har märkt hur motivationen till att spara och investera har sjunkit en aning nöär jag inte är igång med bloggen så måste bli bättre! :)

      Radera
  2. Kul att du är tillbaka!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Välkommen tillbaka! Det är inte alltid det fungerar att blogga som man tänkt, men man får göra det bästa av situationen. Roligt hursomhelst att ha dig tillbaka och det ska bli skoj att få följa Veckoportföljen igen.

    Mvh
    Framtida Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja det blir så ibland. Har gjort valet att satsa 100% på mitt jobb för att ta mig så långt jag kan där och då blir det 10-12 timmars dagar och även vissa helgdagar. Ska man sedan få in träning och blogg, aktier och vänner så blir det tajt med tid men får ta mig tid då det är så satans kul ju :)

      Ska försöka internationalisera veckoportföljen också tänkte jag om courtagen tillåter så kan bli en spännande tid framöver! :)

      Radera
    2. Visst är det så. Tiden räcker inte alltid till.

      Spännande! Det ser jag fram emot :-)

      Radera
  4. Klokt att du säljer Ratos som kommer fortsätta underprestera samt Telia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja känner jag mig osäker i bolagen så är det ju bara dumt att sitta med dem. Bättre ta förlusten direkt och klippa navelsträngen :)

      Radera