fredag 30 september 2016

Veckans Veckoportföljsköp v.39

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2016 och sedan utvärdera hur det gick.


Nu när hösten är här på riktigt och det är ett halvår tills utdelningssäsongen så tänker jag börja vikta upp mot mer high-yield aktier. Direktavkastningen på Veckoportföljen ligger nu strax över 5% och med tanke på att den endast står för 1/9 av hela mitt totala aktieinnehav i de olika portföljerna så vill jag vikta den med högre DA. Jag tror dessa kommer dra åt sig en stor skara investerare till utdelningssäsongen då de flesta bolags vinster inte har den utveckling som folk vill ha och med den låga räntan så kommer högavkastande aktier att locka köpare.

Därför föll valet denna veckan på Tele2. Bolaget har backat nära 15%  och har de två senaste veckorna varit en av de 10 mest blankade aktierna på Stockholmsbörsen. Bolagets DA har nu åkt upp till 7,5%. Bolaget har ju även en stundande företrädesemission på G vilket jag troligtvis kommer teckna i Veckoportföljen men inte i min vanliga :)

Veckans köp sammanfattat
  • Tele2: 6 st för 71,45:-/st --- YOC 7,48%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 429,00 SEK och ger oss 32,10 SEK extra i årlig utdelning och förväntad utdelning för rullande 12 månaders ligger nu på 3 088,60:- ifrån veckoportföljens innehav.

Inköpstillfällen för Tele2




Fördelningen i veckoportföljen för tillfället



Utveckling sedan start


2 kommentarer:

  1. Kul att portföljen närmar sig till att slå index, i teorin tyckte jag detta skulle ske mycket snabbare men gissar att det tar en del tid att få igång portföljen lite som en uppstartsfas. Tror fortfarande att långsiktigt bör en sådan här typ av portfölj slå index. Jag hade även varit mer bekväm med innehaven då jag tycker index har en del bolag som man kanske inte vill ha i sin portfölj (typ FPC). Håller tummarna för att du fortsätter med veckoportföljen även nästa år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker att jag borde göra ett bättre än index. Tidsbrist en tid har väl gjort att jag spontanköpt utan vidare eftertanke. Jag kommer som jag skrev i inlägget framöver försöka vikta upp mot mer high-yield då jag tror folk kommer dra sig till dem ju närmre utdelningssäsongen vi närmar oss.

      En låg ränta borde också gynna fastigheter och konsumtion så där funderar jag på att lägga pengarna. Då det även känns som vi är nära en topp och kan ha en rejäl nedgång på g så är ju frågan vad kommer klara en generell nedgång bäst? Livsmedel? ICA, Axfood? Vi behöver ju alltid mat. Även bygg går på högvarv så även de kommer gynnas framöver skulle jag tro.

      Det är väl tankarna för att slå index. Några tankar på det? :)

      Radera