måndag 6 april 2015

Funderingar över påskhelgen!

Den lediga fredagen förra veckan gick helt till plugg. Så kommer även denna lediga måndag spenderas men tänkte att jag multitaskar lite och skriver ett inlägg medans jag äter!

Har varit iväg mellan lördag-söndag vilket resulterade i två bussresor som tog 2 timmar enkel resa. Jag passade då på att djupdyka lite i Cloettas senaste årsredovisning och har påbörjat en mer noggrann analys av bolaget.

Jag blev inspirerad att göra aningen mer noggrannare och ordentligare analyser efter att ha läst x antal intervjuer med Laszlo Sombatfalvy. Ni som inte vet vem han är kan läsa om honom här
Han menar på att de flesta av folket som håller på med investeringar idag inte gör sin hemläxa ordentligt utan gör en snabb analys och sedan slänger sig in i bolagen. Jag kände igen mig lite då jag kanske lagt 5-6 timmar på mina tidigare analyser medans han kunde sitta i veckor och analysera möjliga utfall och potentiell avkastning för möjlig aktie att investera i. Så de analyser som kommer komma upp på bloggen här kan komma att vara VÄLDIGT långa men skall försöka göra en liten sammanfattning i slutet på dem för er som inte orkar läsa ;)

Hur länge sitter förresten ni andra med era analyser?

Jag passade även på att lyssna på flertalet poddar under bussresan. Jag har hittat en podd om byggbranschen och för tillfället främst om bostadsbyggandet som görs av Svensk Byggtjänst och heter Snåret.
En väldigt kul podd tycker jag som är intresserad av byggbranschen och det är det jag kommer jobba med efter färdig utbildning.

Ihop med denna lyssnade jag även på Ekots lördagsintervju med Mehmet Kaplan där han pratar om hur vi ska lösa bostadskrisen (länk).
Hans svar tar mig tillbaka till tiden då man tittade på komediprogramet Parlamentet och grenen där man inte får säga JA eller NEJ (länk). Han hade för övrigt tagit hem den leken utan problem!

Mehmet Kaplan får frågor angående deras planer och förslag, däribland de så populära modulhusen som de vill uppföra som en tillfällig lösning på bostadsbristen. Reportern ifrågasätter modulhusen på grund av den utförda rapporten(länk) att dessa kommer bli de dyraste boendena i Sveriges historia. Här svarar Kaplan inte direkt på frågorna han får utan säger i princip varje gång "Detta är en lösning vi KAN ta till". Jag själv blir oerhört irriterad på honom men ni får lyssna själva och avgöra!

Snabbt sammanfattat vill de bygga modulhus på tillfälliga bygglov som man bara kan få i 10-15 år. Detta innebär att investerare behöver få tillbaka sin investering på denna korta tid vilket gör att priset per månad för en etta på 30m2 landar mellan 6500-8000:-/månaden.

Jag vill ju ändå föra in ett investerarperspektiv i detta och det man kan säga är väl att bolag som JM, Besqab och kanske Victoria Park kommer gynnas av denna bostadskris.
JM och Besqab som enbart håller till i bostadsbranschen där JM bygger enbart bostäder och utvecklar medans Besqab utvecklar bostäder och agerar Construction Manager vid byggnationer.

Victoria Park kan komma att gynnas då regeringen vill rusta upp miljonprogrammen och det är just detta de håller på med. Det står fortfarande ca 600 000 orenoverade bostäder kvar i miljonprogrammen och med tanke på att familjesituationerna nu inte är likadana som för 30-40 år sedan så har regeringen som ett förslag att bygga om flertalet stora lägenheter till mindre lägenheter i miljonprogrammen så detta kan komma att gynna Victoria Park ordentligt.

Är det några bolag ni där ute tycker om kanske?

Sist så kan jag ju säga att jag läst ut två böcker till det senaste vilket innebär att 4/12 böcker är lästa för detta året. Eurokrisen, av Stefan de Vylde var så längesen jag läste ut att jag inte kommer ihåg särskilt mycket vilket gör att jag inte kommer skriva någon recension om den men kan fortfarande rekommendera er att läsa den!

Senast nu läste jag klart Maktspelet, av Henrik Fexéus som jag gillade skarpt. Jag gillar hans böcker sedan innan och är övertygad om att folk skulle behöva lära sig vissa av dessa saker.

För tillfället läser jag Mattias Ribbings Vägen till maxade betyg som handlar om att plugga med minnesteknik. Jag har läst en bok av honom sedan innan och kan säga att det funkar helt fantastiskt. Efter att lärt in sig informationen en-två gånger så sitter det där och du behöver inte plugga särskilt mycket mer. För er med barn där ute: LÄS DEN!! och lär era barn tänka med hjälp av minnestekniker redan från ung ålder. De kommer klara skolan utan problem!

Nu till min efterlysning! Bra böcker om Makroekonomi? Bloggaren Gottodix är ju lite av en makroexpert och det är saker som han skriver på sin blogg jag vill lära mig mer om och förstå så har ni tips på makroböcker bara ös hit tipsen!! :D

4 kommentarer:

  1. Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till i Cloetta, hoppas du publicerar på bloggen! Är i valet och kvalet mellan att öka, tror på bolaget på längre sikt men så fort jag har pengar att investera känns det som att det finns hetare case där det är mer angeläget att komma in i tid.

    Apropå din fråga så varierar tiden jag lägger på analyser kraftigt men minst en timme blir det nog, ofta mer om det är ett bolag som verkar riktigt intressant. Ju längre sikt man investerar på desto mer anledning tycker jag att det finns att grotta ner sig i branschmässiga förutsättningar och olika antaganden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer jag absolut göra men det blir säkert inte än på ett tag! :) Jag gillar Cloetta och köper in mig genom veckoportföljen. Jag köper vanligtvis bara stora stabila bolag med stabil utdelning så att analysera Cloetta som är i ett helt annat stadie tycker jag är en utmaning!

      Hinner du gå igenom allting på en timme? Då är du mycket mer kunnig än vad jag är som behöver mer tid på mig :)

      Det jag genom djupare analys vill få fram i framtiden är hur olika makroekonomiska förändringar kommer påverka bolagen och vad best/worst-case-scenario med investeringen är.
      I Cloettas fall vill jag jämföra dem med övriga godistillverkare och få en klar bild av varför jag ska gå in tyngre i just Cloetta och itne de andra!

      Sen vill jag hitta ett tydligt svar på hur de kommer tackla den allt tydligare hälsotrenden som med tiden (tror jag) kommer minska godisätandet. Tar du exempelvis kaktillverkaren Delicato så har ju dem gett sig in på kosttillskottsmarknaden med deras egna proteinbars.

      Något sånt kanske kan vara aktuellt även för Cloetta? Proteinbar som smakar polly? eller varför inte ahlgrens bilar? :)

      Hur ser du på alla frågetecken kring framtiden?

      Radera
  2. Nja, på en timme blir det ju en grund analys där jag går igenom senaste årsbokslutet och ev kvartalsrapporter därefter samt prognoser på nyckeltal från analytiker. Jag tycker dock att det i många fall kan vara tillräckligt, förutsatt att bolaget är så enkelt att jag redan vet eller omedelbart kan förstå hur affären fungerar och vad riskerna är (vilket normalt sett är ett kriterium för mina investeringar). Jag brukar inte göra några jättedetaljerade prognoser med excelmodeller etc över framtida intäkter etc eftersom de ändå aldrig håller. Förlitar mig mycket på fungerande affärsmodell, track record, ledning och "sunt förnuft". Men i mina huvudinnehav har jag lite mer detaljkoll.

    Vad gäller Cloetta så tror jag dels att hälsotrenden inte kommer slå så hårt mot godisätandet - den har redan varit igång ett antal år och svenskarna äter fortfarande lika mycket godis. Sedan har ju Cloetta nyligen förvärvat nötproducenten Nutisal. Därigenom får man exponering även mot hälsotrenden och de som byter godis mot hälsosamma snacks. Inte heller omöjligt att man diversifierar sig ytterligare, proteinbar som smakar Polly hade inte varit fel!

    Min egen största tveksamhet är kring värderingen som jag tycker är väl hög men det är svårt att veta innan man sett något av 2015. Det är ju inget supertillväxtcase även om vinsten bör öka stadigt framöver till följd av högre marginaler och viss omsättningstillväxt. Valutakurser har också rätt stor påverkan. All in all ett defensivt bolag jag gärna äger på lång sikt men inte till vilken värdering som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Cloetta är ju inte någon direkt komplex affärsverksamhet :D Ja hälsotrenden har ju varit i ropet ett tag och jag vet inte om det påverkat Cloetta något? Godisförsäljningen totalt har ju i princip stigit lika mycket varje år senaste 10 åren så det kanske inte har så stor påverkan trots allt?

      Och som du säger med Nutisal så försöker de ju följa med i hälsotrenden. De har ju även sitt natursnacks i lösgodis man nu kan köpa på Coop så det kanske inte kommer påverka så mycket. Vi svenskar äter ju trots allt 17 kilo godis/person och år så man får ju hoppas Cloetta tar en del av den kakan :P

      Håller med dig om att värderingen för tillfället är hög. Skulle man räknat med en utdelning på nuvarande nivåer så hade en YOC i dagsläget hamnat någonstans mellan 1,5-2,5% vilket jag tycker är i lägsta laget.

      Har du jämfört Cloetta mot övriga godisbolag i världen? Och i sådana fall kommit fram till ifall de är bättre/sämre investering?

      Radera