lördag 11 april 2015

Veckans Veckoportföljsköp v.15

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.


Denna vecka blev en riktig industrivecka för mig! Det blev startade positioner i både Atlas Copco och ABB. Jag har knappt någon exponering alls mot industri och verkstad så jag kände att det var dags att kanske starta en liten position och exponera mig däråt också.

Atlas Copco
Detta fina svenska industriföretag med nära 44 000 anställda känns som en given aktie att ha i långsiktiga portföljer. Denna jätte med kanske marknadens bästa marginaler (iaf bland de svenska bolagen) har kanske stuckit iväg en aning och jag är sist på bollen som vanligt men är inte alls orolig i det långa loppet att detta bolag kommer ge mig mycket glädje.

ABB
Denna aktien har jag gått och tänkt på i snart 4 år efter att jag läst en intervju med Aktiestinsen som rekommenderat den. Det har aldrig blivit att jag slagit till (fråga mig inte varför) men nu med veckoportföljen känns det helt rätt! ABB har halkat efter lite, kanske på grund av valutamotvinden i dollar, jämfört med exempelvis Atlas Copco och Sandvik så jag hoppas på lite uppsida här.
Deras power system avdelning har gått svagt under en längre tid men är nu på god väg att få bättre lönsamhet. Det som kanske talar mest för just ABB är väl robotics delen med sina industrirobotar som växer kraftigt.


Veckans köp sammanfattat
  • Atlas Copco: 1 aktie för 259,80 SEK/st --- YOC 4,15%
  • ABB: 2 aktier för 187,6 SEK/st --- YOC 3,85% (exklusive återköp)
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 637 SEK och ger oss 18,86 SEK extra i årlig utdelning.

Fördelningen i veckoportföljen för tillfället


Utveckling för veckoportföljen


Utveckling mot jämförelseindex denna vecka


Precis så glad som jag var över att krossa index förra veckan, precis så ledsen är jag över att bli krossad av index denna veckan :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar