måndag 27 april 2015

Sista tentan gjord!!

Då var äntligen sista tentan gjord så nu hoppas jag kunna ägna lite mer tid åt ordentligare saker som mitt aktieintresse! :)

Sista tentan firades med att gå och lyssna på Günther Mårder (Sparekonom på Nordnet), Erik Lidén (VD & grundare av Insider fonder) och Joakim Bornold (Lead sales executive på Nasdaq). Eventet var en timme och var väldigt roande. De tre skojade friskt och prata om allt ifrån hur Joakim hade rest sig och gått ifrån en anställningsintervju utan att ens säga hejdå pga av den han intervjuade för anställning ställt en helt idiotiskt korkad fråga till hur Erik "gick ut och fixade lite kapital" till Insider fonder. Här nedanför "tvingar" Günther en Avanzakund att köpa aktier på Nordnets plattform.


Jag har ju även under helgen gått Unga Aktiespararnas Avancerad Aktieanalyskurs där man behandlat allt från fundamental analys till diverse hävstångsprodukter.

Dag I

Första dagen behandlade fundamental analys och teknisk analys. Jag själv hade högre förväntningar och trodde den skulle vara mer avancerad än vad den var så den fundamentala delen kände jag var ganska simpel eftersom man själv suttit och plöjt igenom flertalet årsredovisningar och letat mig fram på internet för att förstå fundamental analys. Detta är nog dock en väldigt bra kurs att gå om man är nybörjare på att analysera och försöka värdera bolagen. Alexander Gustafsson som höll i kursen tyckte jag gjorde ett fantastiskt jobb och illustrerade diverse svårförståeliga begrepp så alla hängde med.

Det jag dock fick lite blodad tand för var den tekniska analysen. Detta var helt nytt område för mig och jag hade som mål att under året lära mig mer om just detta och det känner jag att jag gjort nu. Jag kommer fortsätta läsa på och se ifall detta kan bli någon form av komplement till mitt ordinarie investerande. Denna typen av investerande/spekulation fascinerar mig och jag kommer nog lägga lite tid på detta och försöka mig på lite "trading" under sommaren när jag har semester. Om (mot förmodan) någon trader läser bloggen får ni jättegärna kontakta mig och bli min mentor! :)

Dag II

Under den andra utbildningsdagen gick vi igenom råvaror, valutor och diverse hävstångsprodukter. Även här fick jag helt ny kunskap när det kom till CFD, optioner, terminer etc. Detta kände jag dock ganska snabbt inte är något för mig men jag förstod allt mer att ett större makrokunnande kan vara av betydelse för att bli en bättre investerare.

Så makro är något jag ska försöka öka mitt kunnande inom. Jag ska titta över ifall det finns någon fristående kurs i makro jag kan läsa här i Göteborg eller på distans. 
Ifall någon kan rekommendera någon bok/film/kurs där man kan lära sig makro bättre så hör av er!



3 kommentarer:

  1. På coursera finns det kurs i makroekonomi. Börja när du vill och i din egen takt.

    SvaraRadera
  2. På coursera finns det kurs i makroekonomi. Börja när du vill och i din egen takt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej tack så mycket! Det ska jag kolla upp! :)

      Radera