fredag 1 januari 2016

Sparsammanfattning av 2015

Då var mitt första "seriösa" börsår över och jag skulle väl kalla det ett inspirerande år. Att ha upptäckt flertalet bloggar som inspirerat mig själv att ta tag i sparande och investerande för att kunna leva precis som jag vill om en 10-15 år. Resultatet för de olika delarna i vår resa mot finansiellt oberoende tänkte jag rada upp här nedanför.

Sparande

Vårt mål för året vi satt upp var att ha en sparprocent på i snitt 30% för året och att nån månad komma upp i 50%. Detta krossades kan jag lova. Snittprocenten för sparandet landade på 55% och vi var uppe i så högt som 69% i september!

Här ser vi vår sparprocent månad för månad. De mörka pelarna är sparprocent inkl. utdelning och de ljusa är exkl. utdelning. 

De gröna staplarna är hur stor procent den månadens utdelning täcker våra levnadskostnader.



Vi hade inget direkt uppsatt mål för hur mycket pengar vi faktiskt ville spara under året utan det fick bli vad det blev helt enkelt. Jag tyckte dock vi klarade oss riktigt bra och det totala sparandet landade på 290 000:-.


Här ser vi hur vi har fördelat det totala sparandet och det nysparade investeringsbara kapitalet för 2015 uppgick till 144 968:-.

Hade jag fått bestämma hade alla pengar gått till aktier men jag har tyvärr inte fullmakt här hemma :)





Budget

2015 var första året någonsin som jag/vi jobbat med en budget. Detta gillade jag verkligen då man ser exakt vart alla pengar går och man kan nu inför 2016 se vad det är man kan dra ner på.


Det jag först känner när man tittar på vår budget är att 8 000:- på alkohol borde man kunna dra ner på. Samma sak med inredning för över 8 000:- och kläder 15 000:- borde man kunna dra ner lite på. Sen tycker jag absolut att snacks för 1 300:- är riktigt slöseri med pengar. Detta är bara lite tankar vi får se hur vi fokuserar under 2016.

-

Jag kommer även göra en aktiesammanfattning i dagarna framöver. Det kommer även en lite redovisning av experimentet Veckoportföljen för att se hur den gått under året så håll utkik efter det :)

7 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat Aktienovisen, ser bra ut det här!
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt 2016 och ser fram emot att följa din (er) fortsatta resa.

    Mvh
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ser frsm emot erat 2016 också vtf:)

      Radera
  2. Gott nytt år! Ser fram emot utvärderingen av veckoportföljen, började nyligen med liknande projekt. Hur använder ni budgeten, är det excell eller ett program?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en enkel excelmall med färgade celler bara :)

      Radera
  3. Bra jobbat aktienovisen!! Kul med detaljerad info, jag noterar en övrigt post som faktiskt står för ca 10% av utgifterna (20k/år), har ni koll på va den består i egentligen? Vi gjorde motsvarande grävjobb under året och det dök upp både det ena och andra :)

    Jag ser också att ni har resespar med bland sparande, i någon strikt mening kan det ses som en förutbetald kostnad, vilket efter påstötning från bloggkollegor till sist fick mig att ändra i redovisningen. Vi har ett antal såna "sparanden" - resor, inventarier, buffert etc som jag tyckte de blev tydligare att hålla isär från investerandet. Viktigast är väl att upplägget uppfyller de syften man själv har!

    Mvh vadVivill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena vadvivill!

      Ja den övrigt utgiften är tex upplevelser. Så som inträde och åkband på liseberg eller utgift för relaxhelg och liknande :)

      Ja kag är fullt medveten om att det är en kostnad men jag lägger det under sparande för att kunna säga till tjejen att vi sparat mer än vi egentligen har för att hålla henne motiverad :D

      Radera
    2. Tjena vadvivill!

      Ja den övrigt utgiften är tex upplevelser. Så som inträde och åkband på liseberg eller utgift för relaxhelg och liknande :)

      Ja kag är fullt medveten om att det är en kostnad men jag lägger det under sparande för att kunna säga till tjejen att vi sparat mer än vi egentligen har för att hålla henne motiverad :D

      Radera