lördag 10 december 2016

Veckans Veckoportföljsköp v.49

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2016 och sedan utvärdera hur det gick.


Förändringens vindar blåser i veckoköpsstrategin. Jag upptäckte ju för ett tag sedan att man kunde köpa övriga Nordens länders aktier till samma pris som de svenska. Detta gjorde att jag exempelvis bytte Telia mot Fortum och även tog in Sampo. I all upphetsning kring att jag upptäckte detta så reflekterade jag inte över att min Veckoportfölj faktiskt är ett ISK och köpte aktierna där vilket inte är optimalt med tanke på utdelning och potentiell källskatt. Därför tog jag tag i det i veckan och öppnade en KF och skapade en Utländs Veckoportfölj där alla utländska veckoköp kommer landa.

Som ni kanske kan förstå så blev veckans köp ett köp i ett utländskt bolag. Bolaget äger jag sedan innan och efter att ha sett den gå ner med 47% sedan toppen i september 2015 så köpte jag nu på 240,00 DKK. Bolaget jag pratar om är Novo Nordisk. Jag äger bolaget sedan innan hoppas nu att den bottnat och därav så tar jag in den i den utländska veckoportföljen. Jag har även intresserat mig lite för TA och har börjat titta på detta till mina köp i veckoportföljen. Jag tror inte jättemycket på TA men är övertygad om att man säkerligen kan tajma sina köp lite bättre genom att försöka urskilja trender och stödnivåer. Därför lägger jag även in mitt beslutsunderlag till köpet i NOVO här nedanför.


Eftersom samtliga köp finns med på bilden och inte bara till utländska
veckoportföljen så kan man se att jag började fylla på när den började
närma sig aktiens stödnivå om man nu kan kalla den för det. Efter att den
bröt igenom den blev det två köp med längre mellanrum för att försöka
urskilja hur långt ner den skulle gå.

 När man tittar på den nedåtgående trenden kan vi se att den nu brytit
igenom både trenden och SMA 50 vilket jag känner är ett bra läge
att gå in och göra ett köp igen. Fortsätter den upp genom SMA 200 och för
att sedan bryta igenom föregående nedåtgående stöd så tror jag den
kan komma att ta sig upp mot högre nivåer.


Veckans köp sammanfattat
  • Novo Nordisk: 2 st aktier för 240,00 DKK/aktie --- YOC 2,66%
Totala summan för köpen (inkl. courtage) blev 629,00 SEK och ger oss 17,00 SEK extra i årlig utdelning och förväntad utdelning för rullande 12 månaders ligger nu på 3 333,65:- ifrån veckoportföljens innehav.

Inköpstillfällen för Novo Nordisk



Fördelningen i veckoportföljen för tillfället


Utveckling sedan start


3 kommentarer:

  1. Grattis!

    Vill bara meddela att du vunnit klassen årets rookie.

    Min motivering finns på miljonär innan 30.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men fantastiskt kul att höra Lars :D Kommer det ett separat inlägg på bloggen från dig med alla årets priser ?:)

      Radera
  2. http://miljonar.blogspot.se/2016/12/den-kanda-kommentatorn-lars-julkort.html

    SvaraRadera