fredag 16 december 2016

Veckans veckoportföljsköp v.50

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2016 och sedan utvärdera hur det gick.


Veckoportföljen gick starkt i början av veckan och de bolag jag tittade på att öka i under förra veckan sprang iväg och blev lite för dyra tyckte jag. Jag har ett litet dilemma i att jag tycker man kan köpa H&M i mindre poster på denna nivån men mitt innehav i bolaget står för hela 16 procent i mina samtliga portföljer. Det är för mycket för min smak varav jag avvaktar med att köpa mer i H&M trots relativt attraktiv kurs. Även Investor har sprungit iväg för mycket för att jag ska vilja köpa den så då föll valet på ett bolag i en sektor som backat ltie. Hemfosa

I början av december fortsatte bolaget att förvärva och köpte 11 fastigheter, varav 5 tomträtter, till ett värde om 875 miljoner kronor. Säljare av detta är Kaupting och den totala uthyrningsbara ytan är cirka 80 000 kvadratmeter med kontorslokaler och skolor.

Vi kan se att bolaget kommit ner från toppnivåer sedan introduktion
och kortsiktigt så kan den ha bottnat i november. Den har börjat ticka
uppåt med högre toppar och bottnar.


Veckans köp sammanfattat
  • Hemfosa: 6 st aktier för 85,00 SEK/aktie --- YOC 4,94%
Totala summan för köpen (inkl. courtage) blev 511,00 SEK och ger oss 25,20 SEK extra i årlig utdelning och förväntad utdelning för rullande 12 månaders ligger nu på 3 358,85:- ifrån veckoportföljens innehav.


Inköpstillfällen för Hemfosa Fastigheter


Om trenden fortsätter uppåt kan vi se att mina köp kan ha varit
relativt bra tajmade. Mycket tur skulle jag tro :)

Fördelningen i svenska veckoportföljen för tillfället



Utveckling sedan start

Innehav i utländska veckoportföljen


Utveckling sedan start i utländska veckoportföljen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar