måndag 26 december 2016

Veckans Veckoportföljsköp v.51

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2016 och sedan utvärdera hur det gick.


Denna veckans köp blev åter igen i fastighetsbolaget Hemfosa. Jag har inte hunnit titta jättemycket mer på bolaget men tycker fortfarande att det känns som ett stabilt bolag. Med mycket samhällsfastigheter så känns risken lite mindre. Något som hänt i veckan är att bolaget kommer flyttas från Mid-Cap till Large-Cap den 2 januari. Large-Cap bolagen är de bolag som har ett marknadsvärde på över 1 miljard EUR.

Något jag gillar med bolaget är att de har en sund skuldsättning. En soliditet om 42 procent och en nettoskuldsättning på 51 procent. En ROE på 23 procent samt en ränteteckningsgrad på 3,5 tycker jag känns som ett bolag med koll på finanserna.

Aktien har kommit ner ett par kronor sedan förra veckan men om man
tittar på trenden så borde den kunna vända här och fortsätta sin resa
uppåt igen.

Veckans köp sammanfattat
  • Hemfosa: 6 st aktier för 83,00 SEK/aktie --- YOC 5,06%
Totala summan för köpen (inkl. courtage) blev 499,00 SEK och ger oss 25,20 SEK extra i årlig utdelning och förväntad utdelning för rullande 12 månaders ligger nu på 3 384,05:- ifrån veckoportföljens innehav.

Inköpstillfällen för Hemfosa Fastigheter


Fördelningen i svenska veckoportföljen för tillfället

Veckoportföljen innehar nu 28 st Hemfosa aktier
Utveckling sedan start

4 kommentarer:

  1. Fastighetsbolag med sund skuldsättning är sällan en dålig investering. Bra köpt!

    /Aktiepappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det får vi väl hoppas men framtiden får utvisa om detta varit bra eller inte :)

      Radera
  2. Tjena, intressant portfölj och har börjat följa =)

    Kort fråga.. Säljer du av något eller köpter du mest?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan!
      Jag köper i princip bara! Jagvhar gjort två försäljningar sedan jag startade med detta och det är Telia och Ratos som har fått åka ur. Telia som jag köpte för den högs yielden men som känns som ett högst oklart case för tillfället och Ratos som jag inte trodde på alla i slutet :)

      Radera