fredag 19 december 2014

Analys TeliaSonera

Nu när vi med stormsteg närmar oss utdelningssäsongen så kunde jag ju inte motstå att ge mig på att analysera allas vårat TeliaSonera.
Detta "tråkiga" bolag tycker jag nästan är ett måste i alla utdelningsinvesterares portföljer.

Översikt

TeliaSonera är en nordisk jätte inom telekommarknaden vars kärnverksamhet är att skapa bättre kommunikationsmöjligheter för privatpersoner och företag genom mobil- och bredbandslösningar.

De är en stor internationell koncern som träcker sig hela vägen från Sverige till Nepal. Med aktivitet och dotterbolag i Ryssland, Baltikum, Turkiet samt Spanien är de ett välkänt namn ute i Europa. 
Deras mest kända dotterbolag här i Sverige är troligtvis Halebop(100%) medans utomlands är det väl Turkcell(38%) som de flesta känner igen.

De ligger i framkant vad det kommer till utvecklingen av 4G, de har 600 000 tv-kunder i Sverige, hela 27 000 anställda runt om i världen och ett börsvärde runt 215 mdr SEK.

Av deras 27 000 anställda är fördelningen nästan helt jämlik. 57% män och 43% kvinnor.

Fundamental information

TeliaSonera är ett oerhört stabilt och finansiellt starkt bolag. I balansräkningen sett över 10 år ser det i princip likadant ut varje år och de har vuxit med ungefär 1-2 % /år senaste 8 åren. 

Sett till senaste 10 åren så är de enda röda siffrorna jag kan få fram på hela analysen så är det år 2008. Och det är när jag tittar på deras "rörelselikviditet". Jag tittar om rörelsekapitalet som blir över efter de kortfristiga skulderna är betalda täcker de långfristiga skulderna som bolaget har.

De har med andra ord en fantastiskt fin resultathistorik. De få saker man kan se och kanske anmärka på är deras hävstång i kapitalet som ökat varje år sedan 2005 vilket innebär att de alltmer använder sig av av externt kapital för sin finansiering.

I samband med detta har deras soliditet minskat varje år sedan 2008 men gjorde en mindre uppryckning 2013 då det ökade från 38,2% till 39,5%. Jag ser inte detta som ett problem då jag anser en soliditet över 30% är tillräckligt.

En sak jag tycker är bra är att deras Goodwill sakta men säkert sedan 2007 minskat.

Risk

TeliaSonera tycker jag känns som ett bolag med väldigt låg risk. Har man en förhoppning om kursökning så väljer man nog fel bolag då bolaget hållt sig mellan 30-60 kr/aktie senaste 10 åren. 

Den "risk" jag kan se är att chansen för ökad tillväxt är relativt liten och någon större utdelningstillväxt finns inte. Jag kommer ha mitt innehav i TeliaSonera som ett typ av räntespar. 

Vid dagens nivåer avkastar TeliaSonera 6% vilket jag tycker är väldigt bra och ett säkert ställe att ha en del av sina pengar.

De (ihop med GothNet) är just nu även inne i rättstvist där Konkurrensverket stämmer dessa två företag för att ha bildat en anbudskartell inför en upphandling i Göteborg år 2009. Jag ser dock inte detta som ett jättestort problem så länge inte fler liknande saker uppdagas.  

Slutsats

Jag kommer fortsätta köpa på mig TeliaSonera så länge inget omvälvande händer. Jag försökte köpa till priset 47,50 för ett par dagar sen men fick inga aktier då. Jag kommer från de nivåerna köpa på mig mindre poster och kommer den ner under 40 kr/aktie kommer jag fylla på ordentligt för att ha och stoppa i byrålådan.

Jag använder mig även alltid av Benjamin Grahams Intrinsic Value analys vilket denna gången ser ut enligt följande





TeliaSonera åker in på bevakningslistan och jag tycker den är köpvärd från 40 kr och neråt. Jag kommer dock som jag skrev ha ett köptak på runt 47 kr/aktie där jag kommer köpa på mig mindre poster för en säker och fin utdelning om 6,5%.

-

Som vanligt gott folk. Kommentera och säg vad ni tycker och tror om detta folkkära bolag. Har jag missat nåt i analysen? Har jag tänkt fel i mitt tillvägagångssätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar