tisdag 2 december 2014

Bokrecension "Ledarskap, 200 råd"

Detta inlägg har nödvändigtvis ingenting med ekonomi att göra men jag är en person som gärna så ofta jag kan suger i mig kunskap från alla möjliga håll och kanter. Mitt nyårslöfte för 2015 ska bli att läsa en bok i månaden. MINST

Jag kommer försöka lägga upp bokrecensioner på de böcker jag läser, som jag tycker är relevanta för folket ute i aktie-bloggosfären. Den större delen av högen med böcker jag har att läsa är böcker om aktiestrategier, marknaden och ekonomi generellt.

Jag anser att Percy Barneviks bok "Ledarskap, 200 råd" är relevant här ute i bloggosfären då jag antar att flertalet bloggare har någon typ av arbetsledar-/chefsposition.

Percy Barnevik är en av sveriges mest framgångsrika företagsledare i modern tid. Listan på uppdrag han haft kan göras lång men han har bland annat varit VD och Ordförande för Sandvik i USA, varit ordförande i Skanska, suttit i styrelsen för General Motors och utvecklat hjälpprojektet Hand in Hands i diverse u-länder. 

Boken är riktad mot ledare inom näringslivet och han lägger stor vikt på effektivitet i genomförandet. Han föredrar ett snabbt beslut med villighet till att det kan bli fel istället för att sitta för länge i planeringsstadiet och hamna efter i utvecklingen.

Jag tänkte ta upp några punkter jag fastnade för som jag kommer ta med mig ut i arbetslivet när jag väl ska ta mig an ledarrollen.

-Ansvar, att kunna delegera ansvar vidare och inte bara skitgörat. Ge ansvar och få folk att växa kommer göra ditt eget jobb väldigt mycket enklare. 

-Uppriktighet, att i alla lägen hålla sig till sanningen och vara uppriktig mot dina anställda. Sanningen kommer alltid komma ikapp dig och då kommer det slå hårdare mot dig än om du varit uppriktig från första början.

-Strategi & "Sense of urgency", att inte sitta och ödsla tid på att få fram en "perfekt" strategi för ditt arbete utan att röra sig i rätt riktning och korrigera sig rätt under tiden för strategier brukar få ändras ganska omgående ändå.
Att också kunna urskilja vad som faktiskt är viktigt och inte är viktigt för att slippa ödsla tid på ovesäntliga saker. När du sen vet vad som är viktigt gäller det att gå den extra milen för att få jobbet gjort. (Sense of urgency)

-Nödvändig förändring, att ständigt jobba för bättre och nödvändig förändring. Utan nödvändig förändring kommer man bli omsprungen. "Det är som att cykla. När man stannar faller man"

-Snabbhet i allt, snabbhet gäller allt inom företaget. Att producera en produkt på 2,5 år istället för 4 år kan generera väldigt mycket till företaget. Han lägger stor vikt på att det är viktigare att agera och hålla företaget i rörelse än att låta perfektionisterna sitta och klura på en plan en längre tid och man hamnar efter konkurrenterna. "Framtiden tillhör inte de största företagen utan de snabbaste. Men se upp om de stora blir snabba"

-Tillgänglighet, som chef ska du ALLTID vara tillgänglig för dina anställda. De ska alltid känna att de kan vända sig till dig utan att behöva känna att de stör.

-Berg- och dalbana i karriären, är du driven, ambitiös och en risktagande person så gör dig redo på en berg- och dalbana inom arbetet. Du är aldrig så bra som det sägs när du är på toppen och du är aldrig så dålig som det sägs när du är på botten.

-Fyra viktiga steg,  höra, förstå, tro på budskapet, agera. Lyssna på dina medarbetare och förstå deras problem. Skapa lösningar ihop med dem och sprid budskapet vidare. Tro på det och agera därefter så kommer de följa efter.


Jag kunde slänga in 30 råd till som jag tyckte var bra men de här var några av de som tilltalade mig och mitt framtida arbete bäst. Jag kan varmt rekommendera denna till alla er med chefspositioner där ute. Ni kommer garanterat kunna ta med er något till arbetet efter att ha läst denna.

Har ni några bra boktips så är det bara skicka över dem. Kunskap är makt gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar