måndag 29 december 2014

Summering av året

Då var 2014 snart till ända och vilket fint år det har varit. Två dagar kvar med handel och börsen är upp 10% och runt där lär det väl sluta. Jag kommer troligtvis inte göra fler affärer under 2014 men man ska aldrig säga aldrig!

2014 har varit uppvaknandets år för mig. Jag har blivit mer ekonomiskt medveten och har på riktigt börjat spara och investera inför framtiden.

Jag har för allra första gången satt upp och skrivit ner mina mål för 2015 här på bloggen. Det är första gången jag skriver ner mina mål och det känns redan nu som att det kommer få mig ännu mer motiverad att jobba hårt för att klara allihop.

Budget
Jag har för första gången börjat föra en budget över vår ekonomi. Det ger en väldig tillfredsställelse att kunna se hur mycket man sparar och vart man kan spara in pengar.


Detta är vår budget för november och december. Jag har svartmarkerat våra namn och vart vi arbetar för att kunna hålla oss anonyma.

Vi lyckades spara 21,7% respektive 44,7% dessa två månader vilket ger oss ett snitt på över 33% vilket hade gjort att vi klarat ett av våra mål 2015 (spara i snitt 30% av inkomsten)

Jag kommer under 2015 tänka till ytterligare innan jag lägger en enda krona på såväl alkohol som snacks. Även om vi redan lägger väldigt lite pengar på detta så är det en enkel sak att dra in på mer. Tror inte heller det är något jag kommer sakna (förhoppningsvis).

2015

Hur kommer 2015 bli då? När det kommer till hur börsåret blir måste jag be er läsa Gottodix inlägg om detta. Kanske inte direkt något siande om hur börsåret kommer bli men ett fantastiskt inlägg att ta med sig in i 2015.

För egen del ska jag försöka läsa ännu mer om ekonomi och försöka skriva bättre och intressantare inlägg här på bloggen.

Jag har ju som sagt inriktning mot utdelningar och tänker fortsätta i den riktningen. Målet för 2015 är 8500:- och det tror jag att vi kommer slå. Den för tillfället förväntade utdelningen ser ut enligt följande.


Utdelning nästan varje månad som ni ser och jag har tänkt att fylla på i samtliga av mina innehav för att öka på vår utdelning. Det enda jag troligtvis inte kommer öka i är råvarusektorn eftersom jag inte vill vara för tungt exponerad mot en så pass osäker marknad.

-

En ny strategi vi kommer tillämpa är att göra några mindre köp för 20% av vår sparade inkomst. Vi kommer göra detta på Avanza med hjälp av deras Mini-Courtage. Första månaden nu kommer det bli mindre köp för 2377:- och jag har för avsikt att börja bygga en position i H&M. Även övriga bolag jag kanske tycker är för dyra för att köpa en större post i kommer jag med gott samvete kunna göra dessa småköp i för att veta att jag inte missar en större uppgång. 

-

Jag ser verkligen fram emot 2015 och hoppas ni gör detsamma! Detta är troligtvis det sista inlägget för 2014 ifall jag inte kommer på något mer att skriva om. Annars får ni två fantastiska sista börsdagar och ett helt underbart Gott nytt år på er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar