söndag 8 november 2015

Position startad i HCP

Jag valde i veckan att starta en mindre position om 20 aktier i HCP som är en så kallad Real Estate Investment Trust (REIT).  Den har tills nu backat med ungefär 30% sedan toppen senaste 52 veckorna så då kände jag att det var dags att slå till. Vid köpet blev min YOC 6,25%.

HCP äger fastigheter inom vårdsektorn. De äger äldreboenden, sjukhus, vårdcentraler osv. De är ett av bolagen som i USA kallas för "Dividend Aristocrat" och har höjt utdelningen 30 år i rad. Deras affärsidé är att äga ett diversifierat bestånd av vårdfastigheter runt om i USA.

Sedan bolaget startades för 30 år sedan har de som sagt höjt utdelningen varje år och haft en CAGR om 15,8%. De senaste 5 åren har i snitt utdelningen ökat om 4% per år.

Procentuellt ser HCPs bestånd ut enligt följande


Detta är ju en oerhört kort redogörelse för hur själva bolaget ser ut och hur det opererar. Jag har spanat på HCP länge men inte hunnit gå igenom bolaget särskilt grundligt ska jag erkänna. Jag har läst in mig lite smått då och då men känner mig ändå tillräckligt säker för att starta en mindre position. 

Anledningarna till att jag väljer HCP är ju delvis de punkterna jag radat upp innan exempelvis att de är en Dividend Aristocrat och har utdelningen till sina aktieägare i fokus. Vi blir allt äldre och blir i allt större behov av medicin och äldreboende så precis av samma anledning som jag tror JNJ är en kanoninvestering så tror jag även HCP kommer vara en bra investering långsiktigt. Om de nu börjar höja räntan så kommer väl troligtvis de allra flesta REIT:sen gå ner och jag kommer försöka vara kylig och invänta detta för att öka mer i HCP




4 kommentarer:

  1. Själv stod jag och vägde mellan Omega Healthcare Investors OHI, eller HCP.
    Att jag valde OHI beror på den något högre avkastningen men framförallt att HCPs största hyresgäst verkar ha hamnat i ekonomiskt trångmål med stämningar på sig. OHI är ingen dividend aristocrat men har ändå många år av konstant höjd utdelning. Inkluderat finanskrisen. Aktiekursen gjorde även bra ifrån sig under förra räntehöjnings cykeln från Fed.
    Mvh Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. OHI har jag helt missat! Får jag spana in kanske! Ja men min förhoppning är att det skall reda ut sig och HCP skall fortsätta på samma bana som de gjort hittills med fina resultat och fina utdelningar :)

      Radera
  2. Hur köper du dessa, via kapitalförsäkring eller vanlig depå? Det är väl 15% källskatt och har hört att det är bättre att köra via kapitalförsäkring. Jag vill också satsa på aristocrats, men måste ta reda på mer om bästa sättet.

    SvaraRadera
  3. Hej

    Det är bäst att köpa in aktierna via KF. Om du är kund hos Avanza/Nordnet får du hjälp att få tillbaka källskatten efter 2-3 år.

    SvaraRadera