fredag 20 november 2015

Veckans Veckoportföljsköp v.47

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.

Denna veckan tog jag rygg på Fredrik Lundberg och köpte lite aktier i SHB. Den, enligt mig, stabilaste svenska banken med oerhört fin historik och en framtid som ser ljus ut med sin satsning i UK. Jag känner dock en liten oro mot bankerna med de låga räntorna som lär bestå ett tag samt att jag är orolig vad som kommer hända då utländska investerare tappar förtroendet för svenska bostadsmarknden.
Ingves talade ut i SVD i veckan vilket var intressant att läsa (länk)

Köp nummer två blev i byggbolaget Skanska. Byggindustrin har en ljus framtid framöver med fulla orderböcker. Jag tror vi kan se en uppsida i byggsektorn men jag är även rädd att de flesta bolagen kommer bli övervärderade. De flesta bolagen har redan en full orderbok och flera underleverantörer har redan slått i produktionstaket vilket jag tror kommer göra att trots efterfrågan hos byggbolagen så kommer inte omsättning och vinst kunna öka mycket mer tyvärr.

För er som funderar på att korta bostadsmarknaden inom en snar framtid kan jag rekomendera senaste avsnittet av Fondpodden där de pratar om Steve Eisman som tjänade stora pengar på att spekulera i att den amerikanska bostadsmarknaden skulle säcka ihop.

Veckornas köp sammanfattat
  • SHB A: 4 aktier för 117,70:-/aktie --- YOC 4,96%
  • Skanska: 4 aktier för 166,80:-/aktie --- YOC 4,04%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 1 140,00 SEK och ger oss 50,36 SEK extra i årlig utdelning.

Inköpstillfällen för SHB A


Inköpstillfällen för Skanska



Fördelningen i veckoportföljen för tillfället



Utveckling mot jämförelseindex denna vecka


Index gick dubbelt så bra som veckoportföljen denna veckan tyvärr. Sett till
helåret så ligger dock veckoporföljen ett par procent före index :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar