lördag 7 maj 2016

Veckans veckoportföljsköp v.18

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2016 och sedan utvärdera hur det gick.


Kinnevik har fallit hela veckan och handlas nu nära 220:-. Jag passade självklart på att tanka på fler när det blir billigare. Nu på onsdag nästa vecka kommer utdelningen ifrån H&M landa på kontot och dessa kommer under slutet av veckan användas för köpen till veckoportföljen. Jag kommer forsätta med min "utdelningssurfning" så detta innebär att pengarna under kommande veckor kommer användas till fler köp i Kinnevik eller exempelvis ABB. Flertalet bolag börjar komma ner till rimligare nivåer men jag kommer inte öka beloppet jag köper för i veckoportföljen då jag tror att det kan komma att komma ner ännu mer framöver.

Den klassiska "sell in may and go away" verkar ju stämma även detta året (även om det är för tidigt att säga om det kommer bli så i år också). Vinsterna i USA har backat fyra kvartal i rad vilket knappast kan vara positivt. Även jobbstatistiken som kom i veckan var sämre än samma period förra året. Lägg där till att vissa anser oss vara inne i en björnmarknad och vi har en stor chans till kursfall framöver.

Veckans köp sammanfattat
  • Kinnevik: 3 aktier för 222,70:-/aktie --- YOC 3,48 %
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 670,00 SEK och ger oss 23,25 (77,25) SEK extra i årlig utdelning och förväntad utdelning för rullande 12 månaders ligger nu på 2 529:- ifrån veckoportföljens innehav.

Inköpstillfällen för Kinnevik

Skönt att få komma in hyffsat billigt i aktien och fortsätter det ner så kan
vi få se än fler köp i Kinnevik till veckoportföljen.

Fördelningen i veckoportföljen för tillfället

Nu står Kinnevik för 3% av portföljen och större plats kan den få.

Utveckling mot jämförelseindex denna vecka


Detta var en vecka som tyngdes av flera bolag som handlades x-utdelning.
Veckoportföljen tog därför ganska mycket stryk och landade nån procent
sämre än index.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar