torsdag 23 juli 2015

Testar Börsdata i en vecka!

I Börspoddens senaste avsnitt med 40procent20år så fick man ett erbjudande att testa Börsdata.se i en vecka helt gratis. Det enda man behövde göra vara att skapa ett konto för att sedan skriva in ordet "Podden" som kampanjkod.

Jag har nu gjort detta och tänkte sätta mig ner under denna veckan och testa Börsdata och se vad jag tycker om det.

Någon annan där ute som testat Börsdata redan och har några synpunkter på tjänsten? :)

söndag 19 juli 2015

Kommer pengasystemet krascha?

Efter att ha tittat på dokumentären "The Four Horsemen" som Aktieinkomster rekommenderade i sitt senaste inlägg Veckans videoklipp så kan jag inte mer än börja tänka i de gamla banorna jag tänkte i för ett antal år sedan när jag började titta över möjligheten att investera i fysiska råvaror så som silver och guld. "The Four Horsemen" tycker jag att alla som har en timme över ska gå in på Aktieinkomsters sida och titta på då den är oerhört bra och den får en att tänka.

Dokumentärer som denna och förespråkare för fysiska råvaror lyfter problematiken med FIAT-ekonomierna (sådan pappersekonomi som vi har idag) och det faktum att alla FIAT-ekonomier genom tiderna faktiskt har kollapsat och pengarna har blivit värdelösa.
Jag kan hålla med om att ekonomin som den ser ut idag är ohållbar där pengar är snorbilligt och land belånar sig upp över öronen. Hur hållbart är det egentligen att Sveriges statsskuld är över 1000 miljarder kronor? (länk)

Vi har ett system där vi skapar pengar ur ingenting. Pengarna är inte värda någonting så länge vi inte har TRO på att en 20-lapp faktiskt är värd 20 kr.

Om man tänker sig ur en investeringssynpunkt så kan vi göra om 20-lappen till AB 20:an. AB 20:ans aktier är för närvarande värderade till just 20 kr/st och som bevis för att du just äger en aktie i AB 20:an så får man en 20-lapp hemskickad. När man nu börjar analysera företaget och aktierna så kommer man fram till att en akties "intrinsic value" är vad just denna pappersbit är värd vilket kanske är 35 öre? (har ingen aning om vad en 20 lapp kostar att producera men en 100-lapp kostar 47 öre, länk).
Hade du som investerare velat betala 20 kr för något som faktiskt är värd 35 öre men som nu värderas till 20 kr, 57 gånger "intrinsic value", bara för att folk tycker att den skall vara värd det?

Dokumentärer som den jag nämnt ovan skapar frågor kring varför vi låter detta fortgå? Vi lever i en ekonomi där de rika tillåts agera precis hur de vill bara för att de har just mest pengar av en valuta som egentligen inte är värd NÅGONTING.

Mike Maloney som är en förespråkare av guld och silverinvesteringar driver sidan hiddensecretsofmoney.com där det även finns väl förklarande filmer om hur den amerikanska ekonomin fungerar.

Även dokumentärmakarna Zeitgeist tar upp problematiken med dagens pengasystem (om än lite konspiratoriskt) i sin första dokumentär från 2007.

-

Jag tror att vår ekonomi är ohållbar. Där pengar flödar och de rika blir rikare och de fattiga blir fattigare så finns det ingen räddning. Hur ska man få till en räddning för de som blir rikare blir allt mer giriga ju mer pengar de får? Folk ödslar pengar som ingenting på flotta hus,bilar,båtar, på dyr champagne för att imponera på folket runtomkring.
När allt detta kommer tillbaka och biter oss i baken. VAD SKA MAN ÄGA DÅ? Guld? Silver?

Senaste månaden har exempelvis guldet inte hängt med i utvecklingen medans BitCoin stigit med över 20%. Är BitCoin det nya guldet? Är det de virtuella valutorna som kommer dominera i framtiden medans våra papperspengar kommer bli värdelösa? Vem vet!

Kolla gärna på dokumentärerna då de är OERHÖRT intressanta. Kom gärna med era egna tankar. Är detta bara fjanterier och komspirationsteorier mot bankerna och de högt uppsatta eller kommer vi vanliga döda bli helt ruinerade när den stora kraschen faktiskt kommer?

fredag 17 juli 2015

Veckans Veckoportföljsköp v.29

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.


Denna veckan passade jag på att öka på i verkstadsjätten Atlas Copco som dippade innan rapporten. Bolaget har tagit ordentligt med stryk senaste vilket jag till stor del beror på den starka dollarn. Efter att SKF kommit med en dålig rapport och de brukar ses som en vägvisare för övriga bolag inom branschen så dippade den lite extra så jag lyckades plocka upp den på ganska låga nivåer.

Veckans köp sammanfattat
  • Atlas Copco: 4 aktier för 203,40 SEK/aktie --- YOC 2,94%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 816,00 SEK och ger oss 24,00 SEK extra i årlig utdelning.

Inköpstillfällen för Atlas Copco



Fördelningen i veckoportföljen för tillfället

Som man kan se börjar Atlas Copco bli en stor del i portföljen. Jag kommer
inte ta någon hänsyn till storlek på innehaven i Veckoportföljen utan köper
det jag tycker är billigt och just nu har verkstadsindustrin tagit stryk och då passar
jag på att öka innehaven i denna sektor :)

Utveckling för veckoportföljen



Utveckling mot jämförelseindex denna vecka

Tack vare Atlas Copcos uppstuds så klarade sig Veckoportföljen bra och
förlorade med små små marginaler mot SIXRX

-

Jag tycker Veckoportföljsprojektet är väldigt kul och det känns skönt att hålla sig inne i marknaden även fast den är väldigt högt värderad. Det känns även skönt att inte behöva bry sig om att tajma marknaden och detta projekt ger mig massa tålamod att invänta köplägen för krigskassan. Jag kan varmt rekommendera denna typ av handel om det så är veckovisa köp eller månadsvisa köp. Jag tror detta kan vara ett bra komplement för de som inte är så tålmodiga som jag själv :)

söndag 12 juli 2015

Månadsrapport Juni

Budget
Det har varit mycket att stå i de senaste dagarna och veckorna, att bloggandet har verkligen blivit lidande. Jag har dock hunnit med att läsa in mig lite på REITs och känner mig sugen på att kanske slå till på Realty Incom Corp (O) eller Health Care Property Investors (HCP). Jag har även nu tänkt starta ett kvartalsvis sparande i amerikanska aktier när Avanza sänkt sitt courtage till 1 dollar. Den kommer komma upp senare som "Kvartalsportföljen". Men men åter till Juni månad.

Sommarmånaderna är alltid dyrare då det finns mer att göra och vädret lockar ut oss på äventyr. Vi klarade oss ändå ganska bra i Juni tycker jag.


Som vanligt täcker vi över våra namn och vart vi jobbar för att vi gärna håller oss anonyma

Vår månadsvisa sparprocent där den mörka stapeln är inklusive utdelningar och
den ljusa stapeln är exklusive utdelningar.

Aktieinköp

Aktieinköpen denna månaden blev obefintliga :)

Portföljen

Aktieinnehavet för samtliga portföljer ser ut enligt nedan. Totalt värde är 262 216:-.


Utveckling för samtliga porföljer


.

Veckoportföljen

Jag har ju startat en veckoportfölj dit vi kommer ta 15% av våra sparade pengar varje månad och göra mindre inköp för att kunna diversifiera och få ett okej på våra inköp. Maj månad bjöd på följande köp.
  • Castellum: 5 aktier för 122,80:-/st --- YOC 3,74%
  • Swedbank: 4 aktier för 193,40:-/st --- YOC 5,86%
  • Atlas Copco: 6 aktier för 215,45:-/st --- YOC 2,78%
  • NCC: 3 aktier för 244,60:-/st --- YOC 4,90%
Totalt investerat kapital under mars blev 3 434:- och denna månads inköp kommer årligen generera 140,40:- i utdelningar.

Fördelning av innehaven


Utveckling för veckoportföljen


Utveckling jämfört med index


Även om Veckoportföljen backade så backade den inte lika mycket som
indexet vilket känns positivt.


Utdelningar

Utdelning från Aktiedepå, ISK & KF

  • Unilever: 78,51:-
  • Johnson & Johnson: 52,47:-
  • IBM: 45,59:-
  • McDonald´s: 117,84:-


Totala utdelningar i Juni - 294,51:-


Utdelningarna för Juni månad täcker inte något av det årliga i våran utdelningscirkel så de får läggas på hög tills vidare.














Total förmögenhet

För varje månad som går så ökar vår förmögenhet och vi kommer allt närmre vårat första mål i att vara miljonärer i tillgångar (totala förmögenheten). Där är i princip allt inräknat, förutom värdestegring på lägenhet och PPM då det inte känns som några konkreta pengar. Men mitt eget IPS (som jag kommer skriva ett inlägg om framöver då jag gör om den), våra aktier, fonder, likvida medel, insats i lägenheten och amortering.

Totala förmögenhetsfördelningen


Likvid förmögenhetsfördelning

Den likvida delen ökar för varje månad då köplägena uteblir med en het börs

Utveckling för den totala förmögenheten


Den totala förmögenheten uppgår nu till 929 549:- och vi närmar oss sakta med säkert vår miljon. Vi har betydligt längre kvar till våran likvida miljon men ett steg i taget så närmar vi oss sakta men säkert!

Veckans Veckoportföljsköp v.28

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.


Denna veckan blev ytterligare ett köp i vår svenska stolthet H&M. Ett bolag jag vill ha som bas då det verkar som allt de gör är det rätta. 

Veckans köp sammanfattat
  • Hennes & Mauritz: 3 aktier för 318,50 SEK/aktie --- YOC 3,06%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 955,50 SEK och ger oss 29,25 SEK extra i årlig utdelning.

Inköpstillfällen för Hennes & Mauritz



Fördelningen i veckoportföljen för tillfället


Utveckling för veckoportföljen



Utveckling mot jämförelseindex denna vecka

Veckoportföljen följde inte med uppgången i fredags alls och blev därmed
storslagen av indexet tyvärr.

fredag 3 juli 2015

Veckans Veckoportföljsköp v.27

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.


Det har varit en volatil vecka på börsen. Mest på grund av Greklandsoron och jag gjorde vårat veckoinköp redan i måndags och valet föll denna veckan på allas favorit Hennes & Mauritz. De har fått ta lite stryk pga den starkare dollarn och backat en del och kände att det var ett bra tillfälle att öka på med denna till Veckoportföljen. Till den vanliga portföljen vill jag gärna att H&M kommer ner mot 300:-/aktie innan jag tycker den är rimligt värderad.

Veckans köp sammanfattat
  • Hennes & Mauritz: 3 aktier för 325,30 SEK/aktie --- YOC 2,99%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 978,00 SEK och ger oss 29,25 SEK extra i årlig utdelning.

Inköpstillfällen för Hennes & Mauritz


Fördelningen i veckoportföljen för tillfället


Utveckling för veckoportföljen




Utveckling mot jämförelseindex denna vecka


Under denna volatila veckan så landade ändå veckoportföljen nästan en
procent över index vilket känns bra :)


onsdag 1 juli 2015

Starta en amerikansk kvartalsportfölj?

Idag gjorde jag mitt första köp med Avanzas $1 courtage på amerikanska aktier. Valet föll på läkemedelsjätten Johnson & Johnson. Det blev 7 aktier vilket var det lägsta antalet för att komma så nära $1 i courtage. Efter köpet så slog en tanke mig.

Eftersom jag har ett Veckosparande i svenska aktier i väntan på attraktivare priser och jag gärna vill göra fler regelbundna köp till mina amerikanska innehav. Så varför inte göra kvartalsvisa köp för ca 5600:- som behövs för att courtaget ska bli bara $1?

Vad tror ni där ute? Kan detta vara nåt för att även få in mina pengar på amerikanska marknaden i väntan på billigare tider?:)