fredag 17 juli 2015

Veckans Veckoportföljsköp v.29

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2015 och sedan utvärdera hur det gick.


Denna veckan passade jag på att öka på i verkstadsjätten Atlas Copco som dippade innan rapporten. Bolaget har tagit ordentligt med stryk senaste vilket jag till stor del beror på den starka dollarn. Efter att SKF kommit med en dålig rapport och de brukar ses som en vägvisare för övriga bolag inom branschen så dippade den lite extra så jag lyckades plocka upp den på ganska låga nivåer.

Veckans köp sammanfattat
  • Atlas Copco: 4 aktier för 203,40 SEK/aktie --- YOC 2,94%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 816,00 SEK och ger oss 24,00 SEK extra i årlig utdelning.

Inköpstillfällen för Atlas Copco



Fördelningen i veckoportföljen för tillfället

Som man kan se börjar Atlas Copco bli en stor del i portföljen. Jag kommer
inte ta någon hänsyn till storlek på innehaven i Veckoportföljen utan köper
det jag tycker är billigt och just nu har verkstadsindustrin tagit stryk och då passar
jag på att öka innehaven i denna sektor :)

Utveckling för veckoportföljen



Utveckling mot jämförelseindex denna vecka

Tack vare Atlas Copcos uppstuds så klarade sig Veckoportföljen bra och
förlorade med små små marginaler mot SIXRX

-

Jag tycker Veckoportföljsprojektet är väldigt kul och det känns skönt att hålla sig inne i marknaden även fast den är väldigt högt värderad. Det känns även skönt att inte behöva bry sig om att tajma marknaden och detta projekt ger mig massa tålamod att invänta köplägen för krigskassan. Jag kan varmt rekommendera denna typ av handel om det så är veckovisa köp eller månadsvisa köp. Jag tror detta kan vara ett bra komplement för de som inte är så tålmodiga som jag själv :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar