onsdag 1 juli 2015

Starta en amerikansk kvartalsportfölj?

Idag gjorde jag mitt första köp med Avanzas $1 courtage på amerikanska aktier. Valet föll på läkemedelsjätten Johnson & Johnson. Det blev 7 aktier vilket var det lägsta antalet för att komma så nära $1 i courtage. Efter köpet så slog en tanke mig.

Eftersom jag har ett Veckosparande i svenska aktier i väntan på attraktivare priser och jag gärna vill göra fler regelbundna köp till mina amerikanska innehav. Så varför inte göra kvartalsvisa köp för ca 5600:- som behövs för att courtaget ska bli bara $1?

Vad tror ni där ute? Kan detta vara nåt för att även få in mina pengar på amerikanska marknaden i väntan på billigare tider?:)

7 kommentarer:

  1. Amerikanskt har absolut sin plats i en bra portfölj. Vi har väl cirka 25 procent där. Det känns rätt lagom.

    När det gäller tajming är det kanske lite dyrt just nu men det spelar ju ingen roll när du kvartalssparar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner också att det är dyrt men även svenska börsen känns lite dyr. Eftersom jag itne tror att jag kommer kunna tajma marknaden så känns det bra att kunna spara kontinuerligt och få vara inne i marknaden under en längre tid.

      Krigskassan finns alltid vid sidan av och ökar för varje månad tills det blir lite billigare! Ska försöka anpassa köpen efter lite makro som jag pratat om innan och då är det en självklarhet att följa din blogg eftersom du är makrokungen här i bloggosfären. Vi får se hur det går. Det får bära eller brista :D

      Radera
  2. Jag har investerat tungt i USA senaste två åren, ligger kanske >90% i USD. Ser ut som att dollarn kommer påbörja sin resa mot 10 SEK framöver, kanske tom spikrakt uppåt. Jag undrar om inte tåget har gått. Fast bommar dom räntehöjningen i september får man eventuellt en chans till att öka. Jag avvaktar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag själv kände att tåget gått redan för ett par år sedan och sålde av i princip allt jag hade. Ingen kan förutspå framtiden. Det kanske fortsätter upp 5 år till vem vet (kanske inte särskilt troligt dock) och jag vill gärna putta in lite kapital kontinuerligt för att sedan använda krigskassan för att öka på när det blir billigare :)

      Radera
  3. Vet inte om jag är ute och cyklar men 3200:- är det väl man kan handla för för att få minimi courtaget?

    Lustigt nog startade lekta jag med tanken på något liknande din kvartalportfölj i dag och i och med att du startade din veckoportfölj samtiodgt som jag fick jag gick jag hit och kolla idag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har absolut rätt! Jag räknade på 0,15% men på mitt minikonto så är courtaget 0,25%. Vad kul att höra att någon mer anammat veckokonceptet. Hur går det för din veckoportfölj hittills då? :)

      Hur tänker du kring veckoköpen och kvartalsköpen? :)

      Radera
  4. Go for it! Nu med sänkta courtage finns inga undanflykter ;) Just kvartals eller tätare utdelning tilltalar mig då man kan köpa mer jämt över året. Tänk dock på hur du handlar. (länk ang isk vs kf från min favoritbloggare)

    http://petrusko.blogspot.se/2014/11/utlandska-aktier-i-isk-eller-kf.html

    SvaraRadera