Troligtvis kommer många av er tycka detta inlägg är lite tråkigt men för en person som mig som har stort intresse för byggsektorn så är en föreläsning om hur de bygger, spränger och pallar upp hela hus bara för att kunna bygga en extra tunnel för pendeltågen som passerar genom Stockholm rena erotiken. :)
Lite snabb fakta om Citybanan och sen ska jag ge min syn på hur det står till i byggsektorn här i Sverige.
Citybanan
År 1870 gick det dagligen 10 tåg genom Stockholm. Såhär 145 år senare går det idag 550 tåg (inklusive pendeltåg) genom Stockholm och södra infarten (getingmidjan) är den värsta flaskhalsen i svenska järnvägsnätet.Av alla dessa tåg som går genom Stockholms innerstad så är 60% av dessa pendeltåg och tanken är att med Citybanans två nya 6 km långa spår, fördubbla spårkapaciteten så tågen kan gå tätare och punktligare.
Byggstarten ägde rum 2009 och beräknades vara klar 2017. Faktum är dock att de för tillfället ligger hela 1 år före i planeringen och räknas vara klara med själva byggandet år 2016.
Projektet beräknas kosta 16,8 miljarder kronor för svenska folket. Det finansieras av svenska staten genom Trafikverket, Stockholms stad, Stockholms läns landsting samt att Mälardals- och Östgötaregionerna har skjutit till runt 2 miljarder kronor.
Det kanske mest anmärkningsvärda vi fick veta som man inte tänker på vid projekteringsstadiet var att eftersom husägare äger marken som huset står på ända ner till jordens kärna, så de har därför fått förhandla med över 300 bostadsrättsföreningar innan de kunde påbörja byggandet.
Byggsektorn och dess framtid
När man får nöjet att åka på såna här äventyr och faktiskt gå ner i tunneln och få se hur allt går till så förstår man vilket ENORMT arbete såna här saker är. Vi hade en besöksansvarig (konsult) som tog oss runt och gav oss väldigt ärliga och inte partiska svar vilket jag gillade.
En sak som snabbt kom upp var frågan om dödsfall och sammankopplingen till den utländska arbetskraften som de använder sig av.
Hittills har fyra människor mist livet under Citybanans byggtid varav två har varit av den utländska arbetskraften.
Varför tar vi då in utländsk arbetskraft när vi i Sverige har så mycket bra byggarbetare? Är det inte bättre att gynna byggindustrin här i Sverige?
Ska jag vara helt ärlig så är det för att vi i Sverige inte har tillräckligt många med tillräcklig kunskap och kompetens för att klara av ett arbete av sån här karaktär. Det är inte lätt att hitta platschefer med tillräcklig kompetens för att kunna styra ett projekt för nästan 20 miljarder kronor och 2800 arbetare.
Samma sak gällde där tunneln skall gå under Riddarfjärden. Här ska man gräva en enorm grop i vattnet för att sedan sänka ner en 300 meter lång sänktunnel på 1,5 meter tjocka betongpelare.
Här kände företagen själva en viss tveksamhet ang. deras egen kompetens för ett sånt projekt så därför lämnades detta ut på anbud världen över och det var bara en enda firma (!) som lämnade anbud på detta.
Bara det säger en del om vilken spektakulär och oerhört komplicerad ingenjörskonst som används vid såna här byggen.
Så jag tycker inte det bara är av ondo vi tar in arbetskraft ifrån utlandet förutsatt att allt sköts enligt de regler och föreskrifter vi har i Sverige.
Absolut kan vi det men då kommer den ekonomiska biten in i det hela. Jag är helt övertygad om att bolag som NCC, Skanska och PEAB har både finansiella styrkan och tillräcklig kunskap för att kunna skapa avdelningar som specialiseras mer inom vissa områden men trots detta kommer de troligtvis inte kunna konkurrera prismässigt mot de företag som ENBART till exempel håller på med komplexa dykarbeten.
Skulle våra svenska byggjättar försöka konkurrera ut de världsledande företagen inom vissa specialiserade bygg-grenar så skulle troligtvis deras övriga verksamhet bli lidande. Det är därför inte ekonomiskt försvarbart och är därför både smidigare och billigare att anlita företag som är erkänt duktiga på det, svenska som utländska.
Hur ser då framtiden ut för byggindustrin här i Sverige?
Förutom mitt pluggande sitter jag även med i en typ av ledningsgrupp ihop med de största företagen i och runt om Göteborg. Jag får ju då mestadels reda på hur läget ser ut här i Göteborg men deras generella uppfattning för tillfället är att det är ganska trögt på marknaden.
Citybanan är ju självklart i full gång men de väntar fortfarande på att Förbifart Stockholm ska komma igång på riktigt.
Här i Göteborg är det ju Västlänken de väntar på som kommer hålla rätt så mycket arbetare igång i några år. Även detta ett tunnelarbete som kommer kräva utländsk kompetens för att klaras av. Ett liknande projekt som Citybanan men här i Göteborg vilar staden på lera och inte berg och granit som i Stockholm. Detta kommer säkerligen göra projektet mer svårgenomförligt och även dyrare.
Det som är på allas läppar dock är väl bostadsmarknaden. Byggföretagen känner väl mestadels att de står och stampar då man gärna hade sett enklare regler och förutsättningar för bostadsbyggandet. Men när det är så pass krångligt och ogynnsamt att bygga bostäder så finns det inte något direkt sug från företag eller investerare att bygga.
Man såg även när man var uppe i Stockholm (och även här i Göteborg) att det byggs trots allt väldigt mycket. Det byggs bostäder, hotell, nya vägar, broar och så vidare.
Sammanfattning
Trots det lite tröga läget för byggsektorn så är jag positiv framöver. Företagen själva tror på att det släpper på allvar nån gång under 2016 och så vitt jag förstår hoppas de även att det tills dess kommit någon typ av lösning för bostadsbyggandet.
Jag har själv NCC som en liten favorit bland byggföretagen men får även en viss exponering mot Skanska genom mitt innehav i Industrivärden. Vill man luta sig mer mot själva bostadsbyggandet är JM eller möjligtvis Besqab mina bästa kandidater.
Jag är helt övertygad om att det för tillfället är en bra tid att gå in i byggaktier. Marknaden går lite på sparlåga och med bra år för företagen i ryggen känner jag att det bara kan bli bättre. Det enda tråkiga för tillfället är väl att de flesta bolag är väldigt högt värderade. Jag kommer absolut gå in mer i NCC så fort dippen kommer.
-
Kan även för er som har funderingar på att plugga något inom byggbranschen säga att vill ni vara säkra på att få jobb och kunna välja och vraka bland arbetsgivarna är det mot anläggningshållet ni ska inrikta er. Det är enormbrist på ingenjörer, arbetsledare etc inom väg, mark och broar.
Vad tycker övriga om byggsektorn? Har jag fel i min profetia och har ni andra företag ni gillar bättre?
Tack för ett spännande inlägg! Jag tyckte det var intressant att få läsa lite mer om Citybanan så den biten kunde fått vara längre för min del =) Det är verkligen gigantiska projekt vi pratar om här och ibland blir jag klart imponerad av att de över huvud taget får ihop dem. Förstår om det saknas kompetenser för det måste t ex krävas mycket av de som leder dessa jätteprojekt.
SvaraRaderaÄven jag tror på bygg- och anläggningsbranschen. Har själv Peab i portföljen vilka jag köpte in när de hade rejäla problem. Det har blivit en fin resa så här långt kan jag säga och jag tror de har mer att ge. Även jag har Industrivärden och därmed lite Skanska. NCC är jag klart intresserad av, men då vill jag helst se kurser kring 190 kr.
Kul att höra att det uppskattas! Jag kan skicka en längre utläggning till dig om du vill ;) haha. Ja projekten är så gigantiska att det är svårt att ta in allting när man väl är där och ser allting.
RaderaJag köpte in NCC för 210 kr men även jag ser att den kommer ner mot 185-190. Har satt 200 kr som köptak så när det närmar sig de nivåerna kommer jag börja fylla på igen :)