lördag 10 januari 2015

Veckans veckoportföljsköp

Detta är då andra veckan med vår spartaktik "Veckoportföljen" och denna veckan blev det två köp.


  • TeliaSonera: 2 aktier till kursen 50,35 SEK --- YOC 5,95%
  • Nordea Bank: 3 aktier till kursen 88,10 SEK --- YOC 4,76%

Totalt uppgår denna veckas köp till 365 SEK och total YOC blir 5,36%

En TeliaSonera aktie som fortfarande känns attraktiv för veckoinköp vid de här nivåerna. Det har inte hänt något för bolaget som får mig att tvivla på dess stabilitet och fortsatta marknadsdominans. Jag ser detta nästan som ett räntespar med nära 6% utdelning från denna stabila telejätte.

Nordea har fortsatt neråt och får även den bli ett av veckoköpen. Aktien är väl ganska "riskfylld" på grund av sin exponering mot Ryssland och Norge (olja) men med 15,5% förväntat kapitalmål innebär det attraktiva utdelningsutsikter.

Veckoportföljen ser nu ut enligt nedan


Veckoportföljen har nu ett värde på 839,06 SEK och ger mig 40,85 SEK i utdelning.

-

Dessa var två av de bolag jag ansåg vara mest köpvärda under veckan. Även om denna spartaktiken är till för att bortse från kursen och kunna köpa och diversifiera under årets gång kan jag säga att det tar i allt för mycket att lägga in köp på exempelvis SHB på 350 SEK eller H&M på 325 SEK. 

Så framtida köp kommer även här att ta hänsyn till kurserna men inte lika mycket som de ordinarie köpen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar