söndag 27 november 2016

Black Friday

I fredags var det Black Friday vilket jag inte tror någon missat. Denna galna rea-dag som infaller sista fredagen i november, har även för oss som inte vill trängas i affärerna, blivit en dag att längta efter. Förra året så valde Avanza att ha gratis courtage på all USA handel under Black Friday och det var samma visa i år. Även Nordnet hängde på detta i år och jag tror vi har starten på en tradition.

När Alexander Boman på twitter slängde upp topp-tio listan på de bolag som handlats mest under fredagen så blev jag genast nyfiken på hur den skiljde sig från 2015 års tio mest handlade bolag. Snabb som han brukar vara så slängde han strax därefter upp bilden på de mest handlade bolagen under Black Friday för 2015. 

Jag slängde ihop en jämförelse och här nedanför kan ni se skillnaden i vilka bolag som handlades under de olika dagarna.



Vi kan här se att det köps relativt samma bolag som förra året. Vi kan se att sju av bolagen som köptes förra året även köptes detta året (Apple, Starbucks, Berkshire Hathaway, Walt Disney, Tesla Motors, Realty Income och Activision Blizzard). 
Vi kan se att Apple åkt ner en bit och jag tror inte bolaget är mindre populärt men jag tror att folk vill försöka hänga på dataspelstrenden. Activision Blizzard har därför klättrat uppåt och nu när det är mycket snack om VR så får folk ännu större hopp om dataspelsföretagen och stigande vinster.

Walt Disney hamnar på precis samma placering vilket är lite roligt. Annars är det inga direkt större rörelser på listan utan folk gillar i princip samma saker nu som för ett år sedan.

Bolag som åkte ur

Man kan se att förra årets fula ankunge Bank of Greece inte köpts igen detta året. En hög riskvilja och en chans till turnaround verkade få folk att gå längre ut på riskskalan förra året. HCP har åkt ut och mycket kan säkert bero på bolagets ovisshet och avknoppning av QCP.
Även Netflix har åkt ut vilket kan tyckas konstigt då bolaget fortfarande känns populärt och borde kanske varit med.

Nytillkomna bolag

Något som gjorde mig något förvånad är att Johnson & Johnson inte fanns med alls på 2015 Black Friday. Detta året toppar dock bolaget listan och mycket kan ha att göra med att Hillary Clinton inte blev president. Hon ville ju ha hårda restriktioner angående läkemedelspriserna i branschen. Donald Trump är motsatsen. Donald Trump vill så vitt jag förstår låta bolagen ha en mer fri prissättning vilket då skulle gynna bolag som JNJ

Att Coca-Cola var ett av de mest köpte förvånar mig en aning. Visst att bolaget är en utdelningsaristokrat och historiska utdelningskurvan är magisk men bolaget har stagnerat en del det senaste och utdelningshöjningarna framöver förväntas landa på under 5% så varför vill folk äga bolaget?  Visst har bolaget en yield på nästan 3,5 procent men känns ändå som att bolaget kommer gå ganska sidledes framöver och ska man köpa bolag som detta är det i så fall på större dippar man ska ladda på tycker jag.

Att Facebook är med kan jag kanske förstå. En simpel business som går att förstå men jag kan absolut för lite om bolaget för att ens kommentera något vidare. De har haft en fin utveckling senaste året (14 procent) men bolag har ingen utdelning därav har jag inte varit intresserad av bolaget.


Utveckling för förra årets köp

Hur väl har Avanzas investerares köp utvecklat sig sedan förra Black Friday då? Detta kan vi se i bilden nedanför.


Ingen imponerande utveckling (om jag nu räknat rätt) för Avanzas "stockpickers". En riktig mellanmjölksutveckling för de bolag som valts under förra året. Hur kommer årets val av Black Friday köp stå sig när vi kommer till Black Friday nästa år? Kommer vi kunna få en bättre avkastning än ynka 3,4 procent? Vi får hoppas det. Köpte ni där ute nånting under fredagen förra året? Köpte ni något detta året? :)


6 kommentarer:

  1. Ja då är väl allt som vanligt. Hade Avanza kollektivet köpt en municipel bondfond typ Black Rocks ticker BLE hade man fått cirkus 5% skattat, och klart. Here we go again med andra ord.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  2. Det skulle vars kul med en lite noggrannare jämförelse så att man får lite perspektiv. S&P 500 och Nasdaq verkan vara upp 5,5-6 % senaste året där halva uppgången kommit de senaste dagarna. Men med mobilen har jag inne kontrollerat för utdelning och valuta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://petrusko.blogspot.se/2015/11/tre-fina-utdelningshojare-till-black.html?m=1

      Radera
  3. Förra året sålde jag AT&T och köpte SCHD för pengarna.
    Ökade även i mina två stycken minucipal CEF's BFK och PMF.
    I år gjorde jag mig av med KMI och sattsade pengarna på en CEF med tickern PCI istället.

    Har alltså utnyttjat tillfällena att sälja ut och rensa bort de sista amerikanska aktierna jag haft och gått över till ETF'r och CEF'ar istället.

    //Anon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju vara en bra dag att göra sånt på måste jag säga! :)

      Radera