måndag 27 juli 2015

Analys med hjälp av Börsdata del 1. Screening & Översikt

Jag valde att utnyttja erbjudandet man fick av 40procent20år när han var med i Börspoddens hundrade avsnitt förra veckan och fick således en vecka gratis prenumeration av analystjänsten Börsdata. Jag använde därför deras screener och med hjälp av Benjamin Graham strategin så fick jag fram att bolaget Fortum var det enda bolaget som hade alla de 7 kriterierna för att ett bolag skall vara köpvärt enligt Grahams värderingsteori. Därför kommer jag göra en analys av Fortum med hjälp av Börsdata och samtidigt försöka förklara hur jag analyserar och vad de olika begreppen betyder.

Screening

Screening är det allra första skedet där man utefter sina investeringskriterier hittar bolag som matchar dessa. Eftersom jag nu använde mig av Benjamin Graham strategin så är det dessa sju kriterier som behöver uppfyllas:


  1. Tillräcklig storlek - Bolaget skall ha en årlig omsättning på minst 5 miljarder kronor eller ett börsvärde om 5 miljarder kronor
  2. Tillräcklig finansiell styrka - Rörelsekapital/långfristiga skulder skall vara större än 1 (detta innebär grovt att företagets rörelsekapital har tillräcklig finansiell styrka att betala sina långfristiga skulder en gång)
  3. Intjäningsstabilitet - Bolaget skall ha gjort vinst efter skatt de senaste 10 åren
  4. Utdelningshistorik - Bolaget skall ha haft utdelning de senaste 10 åren
  5. Vinsttillväxt - Bolaget skall ha ökat sin vinst efter skatt med minst 33% senaste 10 åren
  6. Måttligt P/E-tal - Bolagets P/E tal skall vara lägre än 15
  7. Måttligt pris för eget kapital - P/EK skall vara mindre än 1,5 eller att P/E*P/EK skall vara mindre än 22,5 (detta innebär att man max betalar 1,5 ggr bolagets egna kapital)
Den totala avkastningen för den som applicerat denna metod sedan 2001 har varit 977% vilket är en årlig avkastning om 18,5%

Dessa sju kriterier är till för att man skall få fram bolag som redan visat sig vara vinstdrivande och hälsosamma. Genom att använda en mall som denna kan man screena bort "skitbolagen" och investera sina surt förvärvade pengar i bolag där de är hyffsat säkra. Är det något jag skulle vilja lägga till i denna strategi så kan det vara att titta åt bolag som har en fin historik av inte bara utdelning utan även utdelningshöjningar. Bolag som kontinuerligt höjer sina utdelningar kommer öka din avkastning markant för en investerare med lång investeringshorisont.

Översikt

När jag då efter min screening hittat bolag som faller mina kriterier i smaken så gör jag en översikt över vad för typ av bolag det är och hur de förhåller sig till konkurrenter etc.

Fortum är ett energibolag som distribuerar sin energi till länder mestadels i Europa men även till Indien. Deras energi som distribueras är Hydroenergi (30%), kärnkraft (33%), naturgas (31%), kol (5%) och biomassor (1%). Med deras starka kärna i Norden så vill de öka sin tillväxt genom satsning i länder som Ryssland och Indien.

Deras finansiella mål är att kunna leverera en avkastning på kapital om 12% samtidigt som de inte vill att deras Nettoskuld/EBITDA skall överstiga 3(nettoskuld/EBITDA visar ett företags förmåga att betala tillbaka sin skuld. Resultatet av beräkningen visar antalet år det skulle ta för företaget att betala tillbaka sina skulder). Gör man en snabb tillbakablick så ser man att de de senaste 5 åren klarat dessa krav endast två år.

Deras utdelningspolicy är att om vinst per aktie ökar så skall utdelningen öka med den och de vill hålla sin utdelningsandel nånstans mellan 50-80% av vinsten.

Med ett ökat tryck på förnybar energi så kan man se en röd tråd genom deras årsredovisning att mycket av satsningarna som kommer göras framöver är av den förnybara typen och ordet "sustainability" (behöver ju nödvändigtvis inte syfta på förnybart) används flitigt genom hela rapporten. 

Efterfrågan på el inom EU har sedan 1990 ökat med 22,5% och förväntas öka med nära 15% fram till 2040. Detta tycker jag gör att chansen till att växa känns begränsad samtidigt som allt fler i länder som Ryssland och Indien får det bättre och på så sätt kommer ha ett större behov av el. Om Fortum spelar sina kort rätt där så finns det pengar att hämta i de regionerna.

Nyckeltal

  • Pris - 15,5 EURO
  • Direktavkastning - 8,4% (10 års snitt 6,16)
  • P/E - 2,53 (10 års snitt 10,72)
  • P/S - 3,3 (10 års snitt 3,11)
  • P/B - 0,9 (10 års snitt 1,75)
Aktien värderas för närvarande under eget kapital och har de senaste 10 åren haft en vinsttillväxt om 12,7% årligen. Utdelningen har under de senaste 10 åren pendlat mellan 1,35 EUR och 1 EUR så detta är ingen utdelningshöjare utan skulle kunna ses som ett "räntespar" likt sveriges Telia Sonera.

9 kommentarer:

  1. P/e 2 känns lite lågt. Har du justerat eps för deras försäljning av eldistribution verksamheten?
    De tycks även minska sin försäljning något om man tittar på senaste q rapporten, där den långsiktiga trenden sakta har dalat.

    SvaraRadera
  2. "Detta tycker jag gör att chansen till att växa känns begränsad" Varför då? Du skriver i samma stycke att behovet förväntas öka 15% årligen.

    p/e 2,53 ser otroligt lågt ut. Det är väl dopat av engångseffekter? Antagligen försäljningen av svenska nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite otydligt förstår jag nu men 15% är totalt fram till 2040 vilket blir ungefär 0,5% per år till dit :) Ja det är det absolut. Som jag skrev i kommentaren innan så är det taget för Q2-2015 vilket inte ger en rättvis bild.

      Perfekt med kommentarer som tar fram mina missar i mitt tänk som den nybörjare jag är :D

      Tackar ödmjukast!

      Radera
  3. dopat med 3,98 E per aktie har jag för mej ( jag insåg precis att mitt tangentbord är så gammalt att det inte har någon Euro symbol)
    Och svenska elnäten omsatte ca 600-700 miljoner E

    SvaraRadera
  4. Varför räknar du in årets extra utdelning på 0,20 EUR? Nästa år lär nog utdelningen ligga på 1,10 EUR igen. Nog bäst att räkna konservativt där. MVH.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var inte medveten om det utan jag tog snabbt siffrorna rakt av från Börsdata:) absolut bäst att räkna med 1,10 EUR då. Tack för upplysningen!

      Radera
  5. Sorry 4,98 skall engångseffekten i Q2 vara, så 6,12-4,98 = 1,14
    på kursen 15,5 är pe 13,6..

    //F

    SvaraRadera